Home Nieuws Claudio Boscu en Gerben Hengeveld: “Complete oplossingen bieden”

      Claudio Boscu en Gerben Hengeveld: “Complete oplossingen bieden”

      15 mei 2017

      Claudio Boscu & Gerben Hengeveld


      Ze kwamen jaren geleden aan boord, in een tijd dat Huuskes grote stappen zette. Vandaag de dag spelen ze als medeaandeelhouders een prominente rol binnen de onderneming: Claudio Boscu, Directeur, en Gerben Hengeveld, Manager Marketing & New Business.

      Claudio Boscu kwam in 1997 bij Huuskes binnen vanuit een functie in de institutionele markt. “Ziekenhuizen begonnen in die tijd net de overstap te maken van centrale keukens naar convenience. Huuskes was daar heel vroeg bij en ging al doen wat anderen alleen nog maar dachten.” Claudio begon zijn beroepsmatige leven ooit als kok en voelde zich direct thuis bij Huuskes. “Ik had natuurlijk al veel affiniteit met eten en drinken, maar vooral de dynamiek van het bedrijf sprak me enorm aan. Het ging heel hard toen, vooral met onze convenience maaltijden. Daarom waren we ook druk bezig extra professionals aan te trekken om de groei in goede banen te leiden.”

      Vakkennis en passie
      Een van die professionals was Gerben Hengeveld, die Huuskes in 2001 kwam versterken. Gerben vertelt dat hij kwam op een cruciaal moment in de ontwikkeling van de organisatie: “Huuskes zat volop in de transitie van producten verkopen naar concepten verkopen. Er kwamen continu nieuwe vragen vanuit de markt en wij probeerden daar zo goed mogelijk op in te spelen. Dat ging nog lang niet zo gestroomlijnd als nu. Anno 2017 benaderen we vanuit sales niet alleen reactief maar vooral ook proactief.” Claudio knikt: “Daarom investeren we ook veel in goede mensen. Als er iets is waarmee wij ons in de markt onderscheiden, is het wel onze vakkennis en passie.”

      Trendsetter in conceptmatig denken
      Gerben kreeg bij zijn aantreden als primaire opdracht de concepten van Huuskes in het westen des lands aan de man te brengen. “We zagen toen al veel potentieel in het westen”, aldus Claudio. “En dat gevoel werd alleen maar sterker toen we merkten dat men daar eerder genegen was nieuwe concepten te omarmen. Zo konden we ons ontwikkelen tot een echte trendsetter met landelijke dekking. We wonnen diverse awards en konden met alle recht innovativiteit toevoegen aan ons lijstje van USP’s, naast kwaliteit en flexibiliteit. Ons conceptmatig denken kreeg daardoor een flinke boost.” Gerben vult aan: “En zo werd het hoge tempo van de verkoop aan de voorkant bijgehouden door de ontwikkelingen aan de achterkant.”

      De nieuwe zorgmarkt
      Volgens Claudio liggen de concepten aan de basis van een nog bredere succesformule waar veel toekomst in zit. “Vanuit de zorg komt steeds meer vraag naar het faciliteren van complete oplossingen, mede door de toenemende kleinschaligheid. Daarbij loopt het kennisniveau binnen de sector al jaren terug. Er is een groeiende behoefte aan onze kennis en kunde, vooral in de vorm van dienstverlening, ICT en logistiek. Steeds meer zorgorganisaties willen naar een situatie met één leverancier. Daarom hebben we de afgelopen jaren veel werk gemaakt van het kwalitatief verbeteren en verdiepen van ons assortiment, inmiddels tot en met non-food. ‘Nee’ is nu eenmaal een moeilijk woord voor Huuskes.” De zorgmarkt van de toekomst vraagt wat Gerben betreft ook om hechtere samenwerking met de retail. “De vraag wordt steeds breder. Klanten verwachten bij ons producten en verpakkingseenheden te kunnen kopen die ze ook bij een gewone supermarkt kunnen kopen. Om daarop in te spelen hebben we bijvoorbeeld onlangs in februari ons eigen assortiment uitgebreid naar bijna 1.000 artikelen van supermarktketen Jumbo.”

      ICT steeds belangrijker
      De komende jaren zal ICT een steeds essentiëlere rol gaan spelen binnen het proces bij Huuskes. Gerben legt uit dat ook deze ontwikkeling vooral voortkomt uit de toenemende kleinschaligheid in de zorg:  “Onze relaties zijn lastiger te bereiken en we hebben te maken met veel contactpersonen. Daarom zetten we sterk in op online kanalen. Zo communiceren we steeds meer via social media en chat-achtige functies. Op die manier kunnen we toch de kennis, ondersteuning en adviezen bieden waaraan onze klanten zo’n behoefte hebben. Verder zijn we ons online bestelsysteem HUIB aan het omvormen tot een compleet nieuwe portal met een veel bredere scope. Dit nieuwe portal wordt in de loop van 2018 gelanceerd. En last but not least werken we natuurlijk alweer een paar jaar met Eten & Zo, de app die we speciaal voor de kleinschalige zorg hebben ontwikkeld. Met deze app kunnen zorgmedewerkers zonder professionele kennis van eten en drinken heel eenvoudig met hun tablet bestellingen bij ons doen.”

      Over de grenzen kijken
      Wat Claudio betreft is de groei er nog lang niet uit bij Huuskes. “We hebben heel wat ijzers in het vuur, we gaan ook over de grenzen heen kijken. Wat we in Nederland wel eens vergeten, is dat we op heel veel gebieden een voorloper zijn binnen Europa. Neem Duitsland, een markt met grote volumes waar men veel minder ver is met voedingsconcepten. Er is veel belangstelling voor hoe we het in Nederland doen. Daar kunnen wij als Huuskes van profiteren. En dan niet als groothandel of transporteur − daar hebben ze er zelf genoeg van in Duitsland − maar door uit te gaan van onze eigen kracht: convenience. We zijn dit jaar al een samenwerking aangegaan met Transgourmet, een totaalleverancier en logistiek partner die onze toegevoegde waarde ziet. We hebben ook een speciale afdeling voor Duitsland in het leven geroepen en krijgen al veel positieve feedback van klanten. Een mooie ontwikkeling; het voelt een beetje als heimwee naar waar we altijd al sterk in zijn geweest…”

      Altijd verder
      Los van de internationale ambities van Huuskes ziet Gerben ook uitstekende perspectieven voor de Nederlandse markt: “De afgelopen periode hebben we in de zorgmarkt een grote krimp gezien, maar voor de komende jaren verwachten we stabilisatie, gevolgd door groei. In de tussentijd kijken we naar mogelijkheden om onze concepten multifunctioneel te maken, zodat we er ook de restauratieve en cateringmarkt optimaal mee kunnen bedienen. We hebben daar goede ideeën voor en gaan er ook echt in investeren. Dat is een speerpunt voor de komende jaren.” Tot slot wil Claudio nog benadrukken dat de toekomst van Huuskes als onderneming in goede handen is. “Henk en Rob Huuskes zitten boordevol plannen en ambities. En zelfs als zij in de toekomst ooit besluiten een stapje terug te doen, zorgen Gerben, ikzelf en een heleboel andere trouwe medewerkers voor een goede opvolging. Daarbij is één ding nu al zeker: Huuskes blijft Huuskes. Een echt familiebedrijf dat altijd verder wil.”

      Meer lezen? Vraag gratis het Huuskes Magazine aan! 

      Nieuwsarchief