Home Nieuws ‘De Essentie’ tijdens de Health & Care Day 2016

      ‘De Essentie’ tijdens de Health & Care Day 2016

      11 oktober 2016

      Afgelopen donderdag 6 oktober jl. vond de vierde editie van de Health & Care Day 2016 plaats. Een inspiratie-event voor beslissers uit de zorg met circa 500 bezoekers, 7 sprekers, 26 partners en 2 moderators. ‘De Essentie’ stond deze dag centraal. Geluk, als essentie van ons bestaan, maar ook de essentie van goede zorg. Een thema dat zorgde voor interessante gesprekken en soms zelfs discussies, want wat is nou goede zorg? Maar het zette de bezoekers ook aan het denken: ‘wat is volgens mij de essentie van zorg en hoe vertaal ik dit binnen mijn organisatie?’.

      Breaksimg_7012
      De dag begon met veel fileleed, dus werd er iets later dan gepland begonnen in het grote theater van ’t Gooiland in Hilversum. Ook een belangrijke ‘essentie’ deze dag waren de breaks met heerlijke hapjes & drankjes. Iedere partner van de Health & Care Day presenteerde aan de gasten diverse amuses, waarbij ook een knipoog naar de essentie en de oorsprong van het eten & drinken werd meegegeven.  De afdeling Productontwikkeling van Huuskes presenteerde de gasten onder andere ‘een zoethoudertje’, met gemarineerde gamba’s op een ouderwets zoethoutstokje en tijdens de afsluitende borrel kon men genieten van diverse vleeswaren. De oorsprong van Huuskes, die bijna 60 jaar geleden begonnen met de verkoop van vleeswaren aan instellingen.

      Een nieuwe essentie
      Na het plenaire programma in de ochtend kon men deelnemen aan één van de masterclasses. Huuskes verzorgde samen met Felix van der Wissel een presentatie over een nieuwe essentie: ‘anderhalvelijnszorg’. Inmiddels zijn er vele definities en wordt er op meerdere plaatsen in den lande getracht deze anderhalvelijnszorg in de praktijk te brengen. Het doel: zorgkosten reduceren door eenvoudige zorg te verplaatsen naar de eerstelijns, de huisarts, met behoud van kwaliteit.

      Felix heeft voordat hij huisarts werd, 4 jaar de opleiding tot orthopedisch chirurg gevolgd. Deze kennis zorgt ervoor dat hij in de praktijk minder verwijzingen als huisarts hoeft te doen naar de tweedelijns, het ziekenhuis. Dit is een nieuwe manier van het benaderen van een patiënt, maar met een grote kostenreductie tot gevolg, een nieuwe ‘essentie’ van het behandelen van een patiënt?!

      Netwerk
      Na het middagprogramma met onder andere presentaties van Joris Slaets en Thomas Rau werd er afgesloten met een netwerkborrel en kon er een door alle partners beschikbaar gesteld boek mee genomen worden van Leo Bormans. Geluk, the world book of happiness. Dit boek behandelt niet alleen het individuele geluk, maar ook het welzijn van groepen, organisaties en landen. Zo kan iedereen zijn ‘geluksvisie’ na deze inspirerende dag creëren!

      img_7009img_7010 img_7035

      Nieuwsarchief