Home Nieuws Hof en Hiem: Smakelijk eten is iets om naar uit te kijken

      Hof en Hiem: Smakelijk eten is iets om naar uit te kijken

      4 september 2017

      “Lekker eten is voor velen het breekpunt van de dag,” weet Albert Heida, twaalf jaar werkzaam als kok en nu alweer 20 jaar accountmanager bij Huuskes, voedingsleverancier van Hof en Hiem. “Gezond eten is vaak een voorwaarde voor een gevoel van welbevinden. Hof en Hiem heeft in lekkere en gezonde voeding een mooie balans gevonden, iets waarnaar wij bij Huuskes ook streven. Met die gedeelde doelstelling onderhouden wij al jarenlang hecht partnerschap.”

      Uniek in zijn soort
      Een klik met iemand is meestal gebaseerd op wederzijdse herkenning van overtuigingen of interesses. Op het niveau van organisaties is dat eigenlijk niet veel anders. Uniek zijn, is hier de bindende schakel. “Huuskes is uniek als voedingsleverancier.” Als accountmanager legt Albert Heida graag uit waar dat bijzondere karakter van ‘zijn’ familiebedrijf in schuilt. “Wij hebben in Nederland als enige de gecombineerde formule van slager, poelier, groente- en fruitspecialist. Alle activiteiten doen we onder eigen dak: groente snijden, vleesproducten maken, kaas en vleeswaren snijden. En voor de klanten die dat willen, produceren we kant-en-klaarmaaltijden.” Daarbij komt hij op het unieke karakter van Hof en Hiem. “In tegenstelling tot veel andere zorgorganisaties die (een gedeelte van) het voedsel kant-en-klaar krijgen aangeleverd, kiezen de koks van Hof en Hiem ervoor om alles in eigen hand te houden.” Heida vindt het bijzonder dat alle locaties van de zorggroep een eigen keuken hebben waar de maaltijden ter plekke worden bereid. “In jargon heet dit ‘gekoppeld koken’: voedsel bereiden, uitscheppen
      en direct daarna eten. Veel organisaties werken tegenwoordig volgens het zogenoemde ‘ontkoppeld koken’ waarbij de maaltijden ergens anders – bijvoorbeeld bij Huuskes – worden klaargemaakt. Daarna worden ze teruggekoeld en weer verwarmd op de plaats waar gegeten wordt.”

      Relatiebeheer
      Het begon allemaal toch met die klik op persoonlijk niveau. Als accountmanager kwam Albert Heida al zo’n zeven jaar bij Hof en Hiem, voordat voormalig directeur-bestuurder Jan Veenstra een contract met Huuskes ondertekende. “Die wachttijd was vanwege de bestaande langdurige contracten die Hof en Hiem niet wilde breken,” begreep Heida, die de contacten wel warm hield. “Vooral omdat ik voelde dat Jan Veenstra en ik op één lijn zaten. Wij hebben beiden een horeca-achtergrond, en dat schept een band.” Tegenwoordig is vooral Eddie Hilarius, coördinator Voedingszaken, de vaste contactpersoon van Albert Heida. Andersom is hij, zowel voor Eddie als voor de collega-koks bij Hof en Hiem, het vertrouwde aanspreekpunt bij Huuskes. “Er wordt weleens beweerd dat een accountmanager één kunstje kent, namelijk het binnenhalen van nieuwe klanten. Veel meer moeite kost het om bestaande klanten vast te houden. Het is onvermijdbaar dat er weleens calamiteiten moeten worden opgelost of spreekwoordelijke ‘brandjes’ geblust.” Heida vindt het niet meer dan logisch hier aandacht
      aan te besteden. “Met de filosofie dat Huuskes een klant ziet als partner, iemand met wie je een relatie onderhoudt.”

      Dat proef je
      Zes dagen per week (zaterdag is er een dubbele leverantie voor het hele weekend – red.) komt er een koelwagen met versproducten van Huuskes voorrijden. Heida: “Het voordeel voor Hof en Hiem is dagelijks één bestelmoment bij één leverancier – one stop shopping – en ook slechts één ingangscontrole op temperatuur en hoeveelheid. Tijdbesparing dus. Dankzij onze eigen diëtisten en kwaliteitsdeskundigen kunnen wij ook speciale maaltijden samenstellen,
      bijvoorbeeld in verband met allergieën.” Voor de kleinschalige woonvormen, zoals de Cornelia Hoeve en Ús Hof in Vegelin State, waar ook in eigen huis gekookt wordt, bestaat tegenwoordig de bestelmethode met tablet. “Dit voldoet beter aan de huidige kwaliteitseisen volgens de hygiënecode kleinschalige woonvormen,
      dan boodschappen doen in de supermarkt. Dan zit er namelijk meer tijd tussen kopen en koelen. Nu wordt alles precies op temperatuur aangeleverd,” spreekt de vakman in Albert Heida. Als hij langsgaat bij Hof en Hiem voelt hij zich altijd welkom. “Ik mag weleens mee-eten of krijg een kopje soep. De koks werken daar zowel met pure producten als met passie. En dat proef je!”

      Bron: http://www.hofenhiem.nl/8-smakelijk-eten-is-iets-om-naar-kijken/

      Nieuwsarchief