Home Nieuws Hof en Hiem wint Veiligvoedsel.nl Award

      Hof en Hiem wint Veiligvoedsel.nl Award

      8 maart 2016

      Tweede van rechts is Eddie Hilarius, derde van links is Jan Veenstra

      Bijzondere klantprestaties verdienen aandacht bij Huuskes. En het winnen van de Veiligvoedsel.nl Award, is natuurlijk een geweldige prestatie. Het woord is aan Hof en Hiem. Een organisatie die gastvrijheid hoog in het vaandel heeft staan en onlangs winnaar werd van de Veiligvoedsel.nl Award 2016 in de categorie ‘Beste zorggroep’. Een geweldige prestatie waar we graag verslag van doen. En dus vertrekken we naar het mooie Friesland voor een gesprek met directeur-bestuurder Jan Veenstra en coördinator voedingsdienst Eddie Hilarius.  

      De koffie staat klaar, de kletskoppen liggen op tafel en de Veiligvoedsel.nl Award pronkt – voor deze gelegenheid – in de kamer van Jan. Het succes van de keukenteams is met alle medewerkers gevierd; voor iedereen was er gebak. Voor Jan is dit vanzelfsprekend. “Successen vieren we altijd. Het is belangrijk om bij zulke prestaties stil te staan. En wat ben ik trots op onze keukenbrigade. Met een score van 9,3 zijn we de beste van Nederland in onze categorie. Onze voedingsdienst is maar liefst op 350 voedselveiligheidonderdelen getoetst.” In 2008 begon de samenwerking met Stichting Veiligvoedsel.nl. Vijf maanden na de eerste nulmeting, behaalde de organisatie al het keurmerk. Een unieke prestatie voor een zorggroep. De vier locaties realiseerden ook nog eens het hoogste, gemiddelde eindcijfer (8,8). Veiligvoedsel.nl directeur Gert-Jan Hemmers noemde het destijds “Een cum laude prestatie!”. Hof en Hiem haalt elk jaar hoge cijfers bij de audit. Lachend vertelt Jan:  “Wat mij betreft komt er ook een prijs voor de organisatie die jaarlijks goed scoort. Als je elk jaar het niveau hoog weet te houden, mag dit ook gewaardeerd worden.” Hof en Hiem kan dan vaker in de prijzen vallen…

      Aandacht met awards
      De uitreiking van de Veiligvoedsel.nl Awards is een initiatief van de Stichting Veiligvoedsel.nl. De stichting bestaat sinds 2003 en heeft een eigen methode en keurmerk ontwikkeld voor zaken omtrent HACCP en veilig voedsel. Indien organisaties in aanmerking willen komen voor certificering, dienen ze aan hoge veiligheidseisen te voldoen op het gebied van inkoop, opslag, bereiding, transport, schoonmaak en het uitserveren van voedsel. Stichting Veiligvoedsel.nl biedt verschillende diensten en producten om organisaties hierbij te ondersteunen. Met de Veiligvoedsel.nl Awards wil de stichting aandacht schenken aan het belang van veilig en hygiënisch werken in (zorg)organisaties en ziekenhuizen. Zo worden onder andere voedselvergiftigingen voorkomen.

      Keukens gaan digitaal
      Wat heeft de samenwerking met de Stichting Veiligvoedsel.nl de organisatie opgeleverd? “We hebben vanaf het begin de lat hoog gelegd. En daar plukken we nu de vruchten van. We werken sinds kort met het programma Checkbuster van de Stichting Veiligvoedsel.nl. Hierdoor worden we gedwongen om veel zaken vast te leggen. Rommelen met informatie kan écht niet. We zijn ons ervan bewust hoe belangrijk het is om alles goed te registreren. Het programma Checkbuster beloont ons gelijk als we alles goed registreren; het levert het keukenteam een hoog cijfer op. En als we een keer een activiteit niet registreren, is het van belang om aan te geven waardoor dit komt. Kortom, we registeren nu meer en we hebben veel zaken gedigitaliseerd om optimaal gebruik te maken van Checkbuster. Onze keukenmedewerkers maken tegenwoordig veel gebruik van tablets. Handig voor de registratie en voor het maken van foto’s van bijvoorbeeld zaken die beter kunnen”, vertelt Eddie.

      Elkaar scherp houden
      Hof en Hiem kan met de certificatie aan de buitenwereld laten zien dat de organisatie voldoet aan de HACCP-regelgeving. De certificatie draagt ook bij aan de profilering van de organisatie. Maar wat betekende de certificering voor Eddie en zijn team? “Op zich was er binnen onze organisatie al veel aandacht voor voedselveiligheid. We zijn nu continu bezig het proces te optimaliseren. Dat betekent ook dat er veel aandacht is voor scholing. Verbeterpunten die voortkomen uit de audit en nieuwe wet- en regelgeving staan dan vaak centraal. Jaarlijks volgt het keukenteam een cursus op het gebied van voedselveiligheid. Voor invalkrachten en weekendhulpen hebben we e-learningprogramma’s en vrijwilligers bieden we trainingen aan omtrent gastvrijheid en veilig voedsel. Daarnaast voeren we jaarlijks een interne audit uit. Hierbij gebruiken we dezelfde systematiek als de Stichting Veiligvoedsel.nl.” Jan vult aan: “Als er iets niet goed gaat, spreken we elkaar daarop aan. Zo houden we elkaar scherp en kunnen we hoogwaardige zorg leveren.” Eddie geeft gelijk een voorbeeld uit de praktijk: “Laatst was ik mijn trouwring vergeten af te doen. Die draag ik normaal gesproken alleen in het weekend. Voordat ik er erg in had, grapte een collega er al over. Of ik iets vergeten was die morgen…”

      Inspiratie van ver
      Hof en Hiem is ook HKZ-gecertificeerd. Deze certificatie is vooral gericht op de zorg binnen de organisatie. Het managementteam heeft bewust voor twee verschillende keurmerken gekozen om onderscheid te maken tussen voeding en zorg. Hof en Hiem wordt ook enorm gewaardeerd door medewerkers en cliënten. Medewerkers belonen de organisatie met een 7,9 (2015) en cliënten geven een 9,0 (aanbevelingscijfer 2014). Heeft Jan een verklaring voor dit succes? “Wij durven ons als organisatie kwetsbaar op te stellen. Bij een audit moet je volledig transparant zijn. Wij staan open voor kritiek van derden. Sterker nog: kritiek zien wij als gratis advies. Met het advies gaan we aan de slag en hierdoor scoren we goed op verschillende fronten. Daarnaast zorgen we ervoor dat we tijd vrijmaken om ons te laten inspireren door anderen. Zo heb ik in Amerika kennisgemaakt met nieuwe woonvormen voor senioren, de zogeheten senior livings. Het was een bijzonder indrukwekkende reis. Ik heb er veel inspiratie opgedaan voor ons gastvrijheidsconcept. Met Hans Kennedie (voormalig topman van Golden Tulip, red.), hebben we gesprekken gevoerd over zijn visie op de horeca en zorg. En op voedingsgebied laten we ons bijvoorbeeld inspireren door chefs van sterrenrestaurants. Onze koks hebben onlangs gekookt met de keukenbrigade van het tweesterrenrestaurant De Lindenhof in Giethoorn. We hebben deze ervaring weer toegepast bij de bereiding van onze kerstdiners. Zo blijven we nieuwe dingen ontdekken en onszelf verbeteren.”

      Tegen landelijke trend in
      Tegenwoordig besteden steeds meer zorgorganisaties alle voedingszaken uit. Veel keukens worden gesloten. Dit gaat echter niet op voor Hof en Hiem. Onlangs werd de keuken van zorgcentrum Suderigge in Lemmer flink verbouwd en gerenoveerd. In 2010 is de organisatie begonnen met investeren in haar keukens. Het resultaat mag er zijn; elke keuken is optimaal uitgerust en maakt gebruik van front cooking. Waarom gaat Hof en Hiem tegen de landelijke trend in? “Ons motto is dat we de bewoners liever in ons restaurant hebben dan in hun kamer. Als het eten en de beleving ervan goed is, scheelt dat zorg. Uiteraard hebben we in het verleden onderzoek gedaan en in kaart gebracht wat de kosten en baten zijn van verschillende strategieën: van alles uitbesteden tot het aanhouden van één, twee of drie eigen keukens. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om alle keukens in stand te houden. Het kost iets meer, maar het levert ook veel op. Bovendien kunt je beter inspelen op de wensen van bewoners; je bent flexibeler”, legt Eddie uit. Het feit dat Jan als directeur-bestuurder een horeca-achtergrond heeft en een bourgondische inslag, speelt waarschijnlijk ook een rol. Jan zegt hierover: “Voor bewoners is een maaltijd vaak het hoogtepunt van de dag. Het is belangrijk dat onze koks de vrijheid en gelegenheid krijgen om steeds beter in te spelen op de wensen van onze bewoners. We investeren daar graag in. En gelukkig lukt het nog elk jaar om het budget voor de keukenteams met 5% te verhogen.”

      En nu op naar de volgende award? Jan denkt even na en zegt: “Ik ben al heel tevreden als we dit niveau kunnen vasthouden.” Eddie begint te glimlachen: “Nou, een award voor het beste restaurant zou ik nog graag willen winnen.” De tijd zal het leren. Nu is het moment om te genieten van de felicitaties, bloemen én alle gratis publiciteit.

      Nieuwsarchief