Home Nieuws Huuskes en Intrakoop: ervaringen van leden

      Huuskes en Intrakoop: ervaringen van leden

      1 september 2015

      Ananz, Omring en Vivent maken voor hun kleinschalige woongroepen gebruik van het concept Eten & Zo van Huuskes. ​De zorg verandert sterk en daardoor ontstaan andere behoeftes. De groei van kleinschalige woonvormen, het decentraliseren van budgetten en verantwoordelijkheden en de extramuralisering brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Zeker voor het eten en drinken in uw zorgorganisatie. Ook uw collega’s zijn gebaat bij een oplossing die hen helpt bij de dagelijkse organisatie van verantwoorde voeding voor uw cliënten.

      Eten & Zo van Huuskes biedt uitkomst. Deze maaltijdservice is voor iedereen die dagelijks lekker en gezond wil eten, aangevuld met een uitgebreide boodschappenservice. Samen met uw zorgorganisatie is Eten & Zo op maat in te richten waarbij Huuskes uw organisatie volledig ontzorgt. En bovendien heeft Intrakoop dit concept voor kleinschalige distributie voor u geborgd.

      “Het concept Eten & Zo van Huuskes onderscheidt zich doordat afdelingen heel flexibel hun maaltijden kunnen samenstellen. Alles is mogelijk!”

      Waarom Huuskes?
      Alle drie hebben ze hun eigen redenen om te kiezen voor Eten & Zo.
      “Kleinschalig wonen en zelfsturende teams staan haaks op uniformiteit en schaalvergroting waarmee inkoop voor een groot gedeelte de kosten kan beperken. Afdelingen mogen zelf bepalen waar ze hun boodschappen afnemen. En inkoop wil graag zicht houden op uitgaven en met het volume goede condities voor Vivent afspreken met leveranciers,” aldus senior inkoper Bram Hoogendorp. “Daarom steken we in op eenvoud en gemak. Binnen de contracten kijken we sterk naar ‘bestelgemak’, zodat onze zelfsturende teams kiezen voor de door ons geselecteerde leverancier. Het concept van Huuskes onderscheidt zich doordat de afdelingen heel flexibel hun maaltijden kunnen samenstellen aan de hand van factoren als kookkennis, tijd, smaak, voedingswaarde en allergenen. Binnen dit concept kun je kiezen uit kant-en-klaar, vers, vers panklaar gemaakt, supermarktverpakkingen, Jumbo-huismerk, A-merk, diepvries. Alles is mogelijk!”

      Naast bestelgemak zijn voor Ananz de belangrijkste redenen: kwaliteit, leveringen aan de voordeur van de groepswoning of in de keuken, assortiment afgestemd op kleinschalig wonen en een korte tijd tussen bestellen en leveren. “En geen stijging in de huidige voedingsdagprijs!” geeft tactisch inkoper Simone Lankreijer aan.
      Omring maakte al gebruik van Huuskes, maar zag ook steeds meer beweging richting de plaatselijke supermarkten. “De App Eten & Zo maakt het weer leuk en uitdagend,” vertelt manager Inkoop Anja Hoeksma enthousiast. “Bestellen kan met een iPad op de woongroep. Een verzorgende hoeft niet meer naar de supermarkt of naar een computer in een aparte ruimte. Ook worden onze bewoners nu betrokken bij het keuzeproces. Zij kunnen hun voorkeur vaak niet meer vertellen, maar wel aanwijzen door de handige plaatjes.”
      “Het systeem rekent op basis van het aantal cliënten uit hoeveel er nodig is,” vult Bram Hoogendorp aan. “Met de budgetmodule van Eten & Zo zien medewerkers dan gelijk wat de kosten zijn. Afrekenen kan eenvoudig met een prepaid betaalpas. Dit scheelt ook onze crediteurenadministratie honderden facturen.”

      Hoe zijn locaties, woongroepen en cliënten betrokken?
      “Huuskes was al voorkeursleverancier van Vivent en met de uitbreiding van dit nieuwe concept bieden we de woongroepen nog meer gemak,” aldus Hoogendorp. “De eerste reacties zijn positief!” Omring heeft gekozen voor een pilot met vier woongroepen van locatie De Watermolen. “Zij zijn veel met Huuskes in overleg geweest over wat ze wel en niet handig vonden en wat ze nog misten,” vertelt Hoeksma.

      Wat vindt u van de Intrakoop-overeenkomst met Huuskes?
      “Het contract via Intrakoop is compleet. Ananz heeft een paar kleine punten toe laten voegen in bijlages en daarmee was voor ons alles volledig afgedekt,” geeft Lankreijer aan. Omring en Vivent hadden Huuskes al als leverancier. “Voor zover ik kan beoordelen zijn de afspraken goed. En door de afspraken met Jumbo zijn de prijzen voor kruidenierswaren marktconform geworden,” licht Hoogendorp toe.

      Welke tips hebt u voor andere leden?
      Alle tips van Ananz, Omring en Vivent voor u op een rij:

      • Het concept zit goed in elkaar geeft veel mogelijkheden voor de woongroepen, werkt perfect, mogelijkheden voor besparing op TCO.
      • Bekijk je huidige processen en ben bereid deze aan te passen omdat het systeem Eten & Zo veel mogelijkheden biedt om efficiënter om te gaan met je bestellingen en bestelmomenten.
      • Doe een proefsessie en laat deze meewegen in de selectie.
      • Begin klein en start met een actieve woongroep. Deze wordt dan de promotor van deze app.
      • Zorg dat er intern, bijvoorbeeld via intranet, veel over wordt gecommuniceerd. Zo ontstaat de vraag vanuit de organisatie in plaats van het gevoel dat het van het hoofdkantoor moet.
      • Schenk veel aandacht aan de implementatie.
      • Maak duidelijk dat de verandering uiteindelijk gemak, tijdswinst en betere maaltijden oplevert.

      Meer weten?
      Bent u op zoek naar een leverancier voor het eten en drinken van uw kleinschalige woonvormen of voor kleinschalige zorg in een grootschalige setting? En wilt u weten hoe Intrakoop u hierbij kan helpen? Neem dan contact op met Roy Martini, segmentmanager Eten & Drinken. Bel (0418) 65 70 70 of stuur een mail naar rmartini@intrakoop.nl.

      Bron Intrakoop

      Nieuwsarchief