Home Nieuws Koele innovatie bij Huuskes

      Koele innovatie bij Huuskes

      4 januari 2017

      Publicatie Innovation nr 11 – 2016
      Tekst: Erwin Gevers

      Foodconcern Huuskes in Enschede gaat experimenteren met een revolutionair type koeling. Het bijzondere van het concept is dat koude ’s nachts wordt opgeslagen in een speciale Cold Battery. Overdag, tijdens de rit, wordt de kou gereguleerd afgegeven en blijft de lading op de juiste temperatuur. Het systeem heeft voordelen omdat er geen externe verbrandingsmotor nodig is. Niet alleen duurzaam; het betekent ook het einde van een stationair draaiende vrachtwagen of ronkend aggregaat.

      Stil transport
      Voor een leverancier van verse, gekoelde en diepgevroren levensmiddelen is de juiste temperatuur van groot belang. Huuskes in Enschede levert aan ziekenhuizen, zorginstellingen en cateraars in heel Nederland. Tachtig vrachtwagens vertrekken iedere ochtend met aan boord verse groenten en vlees, complete maaltijden, geportioneerde versproducten. Een assortiment van ruim 35.000 producten en artikelen. Gekoeld of diepgevroren.

      Meten en registreren
      De spelregels in de voedingsmiddelenindustrie zijn niet mals. HACCP, ISO 9001, SKAL; voldoen aan de verplichte certificeringen is voor het concern een must. Dat geldt ook voor de logistiek, waarvoor Harrie Reink de verantwoordelijkheid draagt. “De tijden dat je met een VW-busje de gehaktballen rondbracht zijn voorbij. De regels zijn door de jaren sterk aangescherpt en dat betekent dat wij gedurende de hele keten de producten meten en registreren. Tot aan het moment van aflevering kunnen wij de temperaturen aantonen.” In totaal beschikt Huuskes over tachtig vrachtwagens die door heel Nederland de bestellingen afleveren vanuit Enschede en de vestigingen in Oldenzaal, Nijkerk, Winschoten, Beuningen en Apeldoorn. Daaronder drie LZV’s, lange zware voertuigen. Reink: “Een trekker met twee opleggers. Daarnaast hebben we bakwagens en combinaties met aanhangwagens, zodat gekoeld en diepvries gescheiden zijn.”

      Duurzame koeling 
      De temperaturen worden voortdurend bewaakt en geregistreerd. De planning kan tijdens de rit middels de boordcomputer de temperatuur van de lading volgen. “De diepvriesproducten moeten op een temperatuur van min achttien graden Celsius worden afgeleverd, vers producten moeten onder de drie graden Celsius blijven. Afwijkingen worden tijdens de rit direct gesignaleerd.” Ook voor Huuskes is MVO en duurzaamheid een thema. Drie hybride vrachtwagen zijn inmiddels in gebruik, waarvan één uitgerust met een Cryogeen koeling en twee welke zonnepanele op het dak hebben om de koeling te ondersteunen. Gekeken wordt nu ook naar duurzamere koeling. Reink: “Op dit moment koelen we met units op de vrachtwagen, die worden aangedreven met een eigen aggregaat of via een generator waarvan de stroom door de voertuigmotor wordt opwekt.” In beide gevallen wordt brandstof verbruikt. Maar, en dat kan zeker bij zorginstellingen tot overlast leiden, de draaiende motor veroorzaakt geluid en emissies. “En zeker nu wij steeds vaker op afdelingsniveau bij instellingen afleveren, staat de wagen langer stil. De draaiende motor is dan, zeker in de zomermaanden, nogal hinderlijk”, aldus de logistiek manager.

      Cold Battery 
      Er wordt daarom getest met het Brabantse bedrijf BoTemp dat een innovatief en duurzaam systeem ontwikkelde waarbij thermische energie wordt opgeslagen met behulp van Phase Change Material (PCM), een vinding van BoTemp zelf. Reink: “Met dit nieuwe type koeling wordt de vrachtwagen ’s nachts aan een lader geplaatst. Daarmee wordt een accu, de Cold Battery, opgeladen. Deze accu geeft dan overdag de gewenste koeling af in de laadruimte. Het voordeel is dat het systeem stil is; er draait namelijk geen aggregaat of de motor van de vrachtwagen hoeft niet stationair te draaien.” Ook de zogenaamde cold chain loopt geen gevaar volgens de producent: koude wordt ’s nacht opgeslagen in de Cold Battery met een temperatuur van min 33 graden. Dit geeft voldoende capaciteit gedurende de dag om de gewenste temperaturen te garanderen. De testen moeten uitwijzen of het systeem voldoet aan de eisen van Huuskes, zegt Harrie Reink: “Het is van veel zaken afhankelijk zoals de buitentemperatuur, maar ook hoe vaak de laadbak wordt geopend. De voordelen zijn inmiddels wel duidelijk. In elk geval geen brandstofverbruik en geen geluidshinder als de vrachtwagen stilstaat bij aflevering.”

      Voor de nabije toekomst voorspelt Reink een nog verdere elektrificering van het wagenpark: “We rijden nu met een hybride vrachtwagen, die wat elektrisch rijden betreft een beperkte actieradius heeft. De verwachting is dat 2018 de grote merken met volledige elektrisch aangedreven vrachtwagens op de markt komen. Je praat dan over een actieradius van 300 kilometer, terwijl onze vrachtwagens dagelijks gemiddeld 250 kilometer afleggen.”

      Een interessante ontwikkeling derhalve. Ook voor Huuskes dat nu voor het afleveren van het assortiment van ruim 35.000 producten en artikelen zo’n anderhalf miljoen liter diesel nodig heeft. Het wordt dus stil, ook bij de pomp.

      Nieuwsarchief