Home Nieuws Meer eigen regie en smaakvoller eten bij De Twentse Zorgcentra

      Meer eigen regie en smaakvoller eten bij De Twentse Zorgcentra

      27 september 2016

      We zijn vandaag in gesprek met het facilitair bedrijf van De Twentse Zorgcentra. Sinds april 2016 levert Huuskes hier maaltijden en boodschappen volgens een nieuw voedingsconcept. Bas van de Moosdijk, manager Vastgoed en Facilitair Bedrijf bij De Twentse Zorgcentra vertelt: ‘Tot voorheen was er op de LosserHof een keuken waar alle maaltijden voor De Twentse Zorgcentra werden geassembleerd. Deze keuken sloot echter niet meer aan bij de kostenefficiency en flexibiliteit die de organisatie vraagt in de kanteling naar zelforganiserende teams. De keuken is om die reden in april dit jaar gesloten.’

      Dit betekende voor De Twentse Zorgcentra dat er voor een nieuw voedingsconcept gekozen moest worden. Een voedingsconcept dat meer past bij de behoeften van woongroepen. Bas van de Moosdijk: ’Woongroepen waren tot voorheen min of meer verplicht maaltijden af te nemen bij onze centrale keuken en hadden daardoor weinig eigen regie en flexibiliteit. Dit is juist een voorwaarde voor succesvolle zelforganiserende teams.’

      foto-5

      Eten en drinken bestellen met een app

      Uiteindelijk is gekozen voor Huuskes als partner op het gebied van eten en drinken. Een factor die een belangrijke rol speelde bij de keuze van De Twentse Zorgcentra voor Huuskes was de app Eten & Zo. Met de app, die speciaal ontwikkeld is voor kleinschalige woongroepen, kunnen medewerkers eenvoudig maaltijden en boodschappen bestellen. Dit kan bijvoorbeeld ook samen met een bewoner. De app bevat allerlei handige functionaliteiten, zoals een budgettool en receptenfilmpjes. Daarnaast is ook het maaltijden- en boodschappenassortiment compleet afgestemd op de behoeften van kleinschalige woongroepen.

      Bas van de Moosdijk vertelt: ‘De app past goed bij onze visie op Samen Toewerken naar Eigen Regie en Kracht (ook wel STERK genoemd). Alle woongroepen hebben een tablet gekregen. Hiermee kunnen zorgmedewerkers eten en drinken bestellen maar ook de linnenvoorraad van de afdeling bijhouden. Daarnaast gaat de tablet ook ingezet worden voor “Mijn Leven”, het elektronisch cliëntendossier. Al deze applicaties ondersteunen eigen regie bij woongroepen.’

      foto-1

      Een andere belangrijke reden van De Twentse Zorgcentra om voor Huuskes te kiezen lag in de kwaliteit van de maaltijden. Ronald Roolvink, Inkoper bij De Twentse Zorgcentra vertelt: ’Eten is natuurlijk ook smaak. We willen niet alleen een partij die goede ondersteuning biedt, de maaltijden moeten natuurlijk van hoge kwaliteit en smaakvol zijn. We hebben een proeverij georganiseerd waar ook cliënten en medewerkers van De Twentse Zorgcentra eten konden proeven. De maaltijden van Huuskes kwamen daarbij als beste uit de beoordeling. We hebben zelfs één cliënt die haar bord helemaal leeg likt omdat ze het zo lekker vindt. Dat is natuurlijk super’.

      Dat eten en drinken binnen De Twentse Zorgcentra behoorlijk wat expertise vergt, blijkt uit de toelichting van Ronald Roolvink: ‘Binnen De Twentse Zorgcentra wonen veel cliënten die volgens bijzondere diëten eten. Hier zitten ook zeer specifieke diëten bij die weinig voorkomen. Daar komt bij dat cliënten vaak hun hele leven bij De Twentse Zorgcentra wonen. Dit maakt dat een ruim assortiment maaltijden in allerlei specifieke diëten en consistenties van enorm belang zijn. Huuskes kan dit bieden’.

      Meer flexibiliteit en vrijheid

      Ronald Roolvink vertelt: ‘Woongroepen zijn nu veel flexibeler. Vroeger kregen ze elke dag de maaltijden die twee weken daarvoor besteld waren. Je bent dan als groep minder vrij om op de dag zelf te besluiten om bijvoorbeeld een pannenkoekendag of barbecue te organiseren. De maaltijden vanuit de keuken werden dan wel in rekening gebracht en konden ook niet bewaard worden. Nu hebben de woongroepen die vrijheid wel. De maaltijden van Huuskes zitten namelijk in een gesloten verpakking en kunnen één of twee dagen later ook nog gegeten worden.’

      Naast meer flexibiliteit is ook de tijd tussen het bestellen en consumeren van de maaltijd verkort. Bas van de Moosdijk: ‘Voorheen zat er twee weken tussen bestellen en consumeren. Dan bestelde je stamppot boerenkool, terwijl het op de dag van consumptie 28℃ is. Een cliënt die in staat is om zelf zijn eten uit te kiezen ervaart dit dan echt niet meer als zijn eigen keuze.’

      foto-2

      Van centrale regie naar zelforganisatie

      De omslag naar zelforganiserende teams heeft een grote impact op de woongroepen. Iedere woongroep heeft nu zelf de beschikking over het geld voor facilitaire zaken als voeding, wasgoed, tuinonderhoud, klein onderhoud en schoonmaak. Dit geld mogen zij naar eigen behoefte inzetten. Woongroepen geven in het samenspel tussen cliënten, verwanten en zorgmedewerkers zelf invulling aan het dagelijks leven op de groep.

      Bas van de Moosdijk: ‘Dit is een ingrijpende verandering. De verschillen tussen de ruim honderd woongroepen zijn groot. Bij sommige woongroepen gaat het heel goed. Zij zijn heel zelfstandig en koken zelf, doen zelf de was en hebben alles strak georganiseerd. Andere woongroepen vragen veel meer ondersteuning van ons.’ Aan tafel zitten ook Facilitair adviseurs Katja Hammink en Marenka Geefhuizen. De functie van Facilitair adviseur is door De Twentse Zorgcentra in het leven geroepen om woongroepen te adviseren. Katja Hammink vertelt: ‘We kunnen niet verwachten van zorgmedewerkers dat zij professionele kennis hebben van voeding, diëtiek en schoonmaak. Wij zijn er om woongroepen daar waar nodig te ondersteunen en adviseren. Zo hebben we voor alle facilitaire zaken een aanbod waar woongroepen gebruik van kunnen maken. Daarbij adviseren we groepen op het gebied van eten & drinken, linnenzorg, schoonmaak, tuin- en klein onderhoud.’

      ‘De vragen die we krijgen gaan nu nog echt over basiszaken. Denk bijvoorbeeld aan vragen als ‘hoe kan ik eten en drinken bestellen’. We verwachten dat wanneer iedereen meer gewend is er ook meer behoefte komt aan advies op een diepgaander niveau. Denk bijvoorbeeld aan advies op het gebied van hygiëneregels, kostenbesparing en budgetbeheer. Zo zal de professionaliteit van de zelforganiserende teams binnen De Twentse Zorgcentra steeds verder groeien.’

      Van inventarisatieronde tot sleutelcheck

      De overgang naar de nieuwe manier van eten en drinken was een intensief traject dat samenviel met de invoering van de zelforganisatie op alle andere facilitaire zaken.

      Ronald Roolvink: ‘Er is door onze werkgroep in samenwerking met het projectmanagement van Huuskes veel tijd besteed aan een goede inventarisatie en implementatie. Zo hebben we in februari van dit jaar, samen met Huuskes’ projectmanager Harrian van den Akker, een hele grote inventarisatieronde gedaan. Hierbij hebben we samen alle 108 woongroepen bezocht en ter plekke de situatie en behoeften geïnventariseerd.‘

      foto-4

      Tijdens een extra proefronde is gekeken of alle sleutels aanwezig waren en of de chauffeur van Huuskes overal naar binnen kon. Ronald Roolvink: ’In het verleden werden maaltijden door onze eigen chauffeurs naar de woongroepen gebracht. Dit wordt nu door Huuskes gedaan. Huuskes levert maaltijden koelvers en levert de maaltijden in veel gevallen dan ook af in de koelkast op een woongroep. Op sommige woongroepen zitten koelkasten op slot. Dan moet een chauffeur weten waar de sleutel van de koelkast ligt. Deze grondige inventarisatie heeft ervoor gezorgd dat er op de eerste leverdagen weinig problemen waren.’

      Bas van de Moosdijk vertelt dat hierbij de veiligheid van cliënten altijd voorop staat: ‘Wij hebben geëist dat alle chauffeurs van Huuskes een verklaring omtrent goed gedrag bezitten, de zogenaamde VOG verklaring. Cliënten bij De Twentse Zorgcentra zijn kwetsbaar, dat maakt het extra essentieel dat we hun veiligheid waarborgen’.

      De Twentse Zorgcentra kijkt met een tevreden gevoel terug naar de implementatie van het nieuwe voedingsconcept. Bas van de Moosdijk: ‘De implementatie is heel goed verlopen. Er zijn verschillende bijeenkomsten georganiseerd en presentaties gehouden om woongroepen te informeren. Huuskes is hier heel nauw bij betrokken geweest en heeft alles zeer professioneel geregeld.’

      Plastic bakjes inzamelen

      We vragen uiteraard ook of er nog kanttekeningen zijn bij het nieuwe voedingsconcept. Bas van de Moosdijk: ‘Het enige nadeel is dat we nu wel veel meer plastic afval hebben dan voorheen. Voorheen werden alle maaltijden op porseleinen borden op de afdeling bezorgd. De maaltijden zitten nu in plastic bakjes.’ Toch weet De Twentse Zorgcentra van de nood een deugd te maken. ‘We zijn onze manier van gescheiden afvalinzameling en de mogelijkheden van participatie van cliënten hierin aan het onderzoeken. Zo kunnen we toch de duurzaamheid van het voedingsbeleid waarborgen. Natuurlijk hopen we daarnaast dat Huuskes een afbreekbaar bakje ontwikkelt.’

      Over De Twentse Zorgcentra:

      De Twentse Zorgcentra is de grootste aanbieder van zorg- en dienstverlening aan mensen met een verstandelijke beperking in Twente. Ruim 1.900 cliënten maken gebruik van uiteenlopende vormen van zorg- en dienstverlening, die direct of indirect geboden wordt door 2.400 medewerkers en meer dan 600 vrijwilligers. Bij De Twentse Zorgcentra wonen 935 cliënten verspreid over 108 woongroepen in Enschede, Losser en Almelo.

      Nieuwsarchief