Home Nieuws Op bezoek bij Compartijn: groots in kleinschaligheid

      Op bezoek bij Compartijn: groots in kleinschaligheid

      13 februari 2018

      Onlangs brachten wij een bezoek aan Compartijn, een bijzondere particuliere zorgorganisatie die sinds een jaar klant is bij Huuskes. De organisatie biedt kleinschalig wonen met zorg voor mensen met psychogeriatrische en/of somatische aandoeningen. We spreken algemeen directeur Herman de Haas in De Baronie, één van de woonzorglocaties van de organisatie. Het is direct duidelijk dat dit geen standaard woonzorglocatie is. Het prachtige monumentale pand is sfeervol ingericht en oogt niet als een verzorgingshuis. Herman vertelt: “We willen dat onze bewoners zo lang als mogelijk de regie over hun eigen leven houden en leven in een omgeving die voelt als thuis. We zijn Compartijn gestart om dit mogelijk te maken.”

      Thuis als thuis niet meer gaat
      Compartijn biedt haar bewoners een thuis als thuis niet meer gaat. Met gemiddeld 20 tot maximaal 40 bewoners wordt in huiselijke sfeer zorg en service verleend. Herman vertelt wat deze huiselijke sfeer betekent bij Compartijn: “Veel woonzorglocaties in Nederland zijn alles behalve sfeervol, terwijl daar wel behoefte aan is en mensen ook bereid zijn daar voor te betalen. Zorg is altijd leidend bij zorginstellingen. Alles wordt daar zo efficiënt mogelijk op ingericht. Ik vind dat beleving en levenskwaliteit leidend moet zijn. Dit creëer je door in een kleinschalige setting aandacht te besteden aan een huiselijke omgeving en goede service.”

      Onderscheidend op drie niveaus 
      Het ontstaan van Compartijn is een logische stap geweest in de loopbaan van de Algemeen directeur. “Ik ben eigenaar geweest van een horeca-adviesbureau en heb tevens een achtergrond in de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed”, aldus Herman. “Dit maakt dat ik in de loop der jaren een visie heb ontwikkeld op zorg in combinatie met huisvesting. Ik zie gewoon dat het anders kan. Daarbij gaan er de komende jaren door de vergrijzing grote huisvestingsproblemen ontstaan als het gaat om wonen met zorg. Zodoende zijn we ons gaan bezighouden met vastgoedontwikkeling in de zorg. Compartijn is de daaruit ontstane zorgorganisatie, waarin onze visie op zorg tot uiting komt.”

      Herman vertelt: “Compartijn onderscheidt zich op drie niveaus. Allereerst bieden we in elk huis een huiselijke woonomgeving met een stijlvol interieur. Daarnaast bieden we natuurlijk zorg. Deze zorg wijkt in eerste instantie niet af van andere zorgorganisaties, omdat deze, net als alle andere zorgaanbieders, moet voldoen aan de eisen die de Nederlandse wetgeving hieraan stelt. Wel kiezen we ervoor geen concessies te doen in de vakbekwaamheid van onze zorgmedewerkers. Een zorgmedewerker kan bij ons bijvoorbeeld nooit worden vervangen door een stagiaire, iets wat in reguliere verzorgingshuizen wel gebeurt. Als laatste besteedt Compartijn extra aandacht aan de service die verleend wordt. Dit zit bijvoorbeeld in persoonlijke aandacht en voeding. Dit betekent overigens niet dat we hier alleen maar steak en andere luxe gerechten eten. Ook hier wordt gewoon een slavink gegeten, maar dan wel op een mooi opgemaakt bord en geserveerd in een fijne omgeving.”

      De aandacht voor sfeer en huiselijkheid vind je niet alleen terug in het interieur, maar zit hem ook in andere dingen. Zo hebben de huizen geen receptie met een draaideur, waar iedereen zomaar naar binnen kan lopen. Herman vertelt: “Bezoekers moeten hier gewoon aanbellen. Thuis is het ook niet normaal wanneer iemand zomaar je huis binnen loopt. Dit maakt echt verschil voor onze bewoners.” Daarnaast biedt Compartijn ook geen vast activiteitenprogramma. “Soms vindt de familie van een bewoner dat vreemd,” legt Herman uit. “Maar dikwijls zitten bewoners helemaal niet op deze vaste activiteiten te wachten. Mensen willen samen zijn met gelijkgestemden en een praatje maken. Niet verplicht sjoelen op dinsdagmiddag. Als men graag iets wil ondernemen, dan wordt dat geregeld. Zo hebben gisteren een aantal bewoners samen bloemengeschikt omdat daar interesse voor was. Maar het is belangrijk dat het ongedwongen blijft.”

      Traphekje
      De Baronie ademt huiselijkheid, van de stijlvolle inrichting tot de vriendelijke servicemedewerkers. Toch staat deze huiselijkheid altijd in conflict met veiligheid, vertelt Herman. “Er wordt veel gestigmatiseerd in de zorg. Veiligheid staat voorop, maar hierdoor lijkt ook gelijk alle huiselijkheid te moeten wijken. We hebben bijvoorbeeld een prachtige monumentale trap in dit pand, maar wel met een traphekje. Dat traphekje is een doorn in mijn oog. Het doet af aan de huiselijkheid en herinnert bewoners eraan dat ze ergens wonen als gevolg van hun aandoening. We proberen dit zoveel mogelijk te vermijden door veilige oplossingen op een huiselijke manier aan te bieden. Geen overduidelijke leuningen in de hal, maar een lambrisering die iets uitsteekt of een tafeltje waar bewoners die slecht te been zijn steun vinden. Op deze wijze kunnen we stigmatisatie zoveel mogelijk beperken en bieden we een veilig, maar bovenal ook huiselijk thuis.”

      Eten als verbinding
      Eten en drinken is een belangrijke steunpilaar in het concept van Compartijn. In alle huizen wordt elke dag vers gekookt door een kok. Compartijn kiest er bewust voor koks met horecaervaring in te zetten. “Zij zijn namelijk gewend aan koken in een open keuken en interactie tijdens het koken. Dat is belangrijk voor de beleving tijdens het koken. Mensen zijn vaak niet meer in staat zelf mee te helpen met het bereiden van de maaltijd, maar vinden het wel gezellig om samen in de keuken onder het genot van een drankje een praatje te maken met de kok. Op deze manier wordt het bereiden van de maaltijd een beleving. De kok speelt hier een belangrijke rol in.”

      Partnership
      Compartijn werkt samen met Huuskes om dit voedingsconcept te realiseren en maakt daarbij gebruik van Eten & Zo, de app van Huuskes voor kleinschalig wonen. Herman vertelt: “We hebben in Huuskes echt een goede partner gevonden als het gaat om eten en drinken. Door de app Eten & Zo zijn we in staat in elk huis een eenduidig voedingsconcept te voeren. Dit helpt ons de visie van Compartijn en de kwaliteit in elk huis te bewaken. De  app biedt bijvoorbeeld een gevarieerde menucyclus die onze koks in verse producten kunnen bestellen. Daarbij vind je zowel A-merken als kwalitatieve huismerken. Het is een assortiment dat goed aansluit bij wat wij onze bewoners willen bieden. Daarnaast zie ik veel overeenkomsten tussen Huuskes en Compartijn, waardoor de samenwerking soepel verloopt. Huuskes heeft ons in de opstart goed geholpen en heeft zich erg flexibel opgesteld. De servicebereidheid is hoog, dat waarderen we erg en past bij onze eigen visie op dienstverlening.”

      Compartijn heeft op dit moment vier huizen en opent binnenkort haar vijfde huis in Den Haag. “We hopen de komende jaren meerdere huizen te openen en de zorgorganisatie uit te bouwen naar in totaal 25 huizen in Nederland”, aldus Herman. “Door zaken als voeding nu goed neer te zetten met een partner als Huuskes, kunnen we waarborgen dat onze formule en bedrijfscultuur straks op elke huis uniform zijn. Zodoende kunnen we overal in Nederland mensen kennis laten maken met Compartijn.”

      Meer lezen? Vraag gratis het Huuskes Magazine aan! 

      Nieuwsarchief