NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Het Laar: woonzorglocatie met hotelfunctie

19-6-2018
Samenwerking
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants

Vrijdagmiddag 14:00 uur. We hebben afgesproken met Eric Bakker, manager horeca, en Joris Truijen, sectormanager wonen bij Het Laar, een stijlvolle woonzorglocatie dat sinds een jaar klant is bij Huuskes. Met hen gaan we in gesprek over de succesformule van deze organisatie namelijk: luisteren naar je bewoners.

Paragraph image
Hoogwaardige service met veel keuzevrijheid

 

Joris Truijen vertelt: “Twee jaar geleden hebben we samen kritisch gekeken naar voeding binnen Het Laar. We hebben een onderzoek gehouden onder onze bewoners en gasten om hun wensen en behoeften in kaart te brengen. Daar kwam uit dat de beleving en uitstraling van ons restaurant Chapeau! meer hotelmatig mocht. Daarnaast willen we, om aan onze visie te voldoen, hoogwaardige service met veel keuzevrijheid bieden. Hiervoor waren aanpassingen in ons restaurant nodig. Daarnaast hebben we ook onze voedingsconcepten voor de verzorg- en verpleegappartementen verandert.”

Chapeau!


Bij binnenkomst in Het Laar valt restaurant Chapeau! meteen op. Met mooi gedekte tafels, een open keuken en een grote bar in het midden is dit een centraal ontmoetingspunt van de woonzorglocatie in Tilburg. Zowel voor bewoners van Het Laar als ouderen uit de wijk. Iedereen is er welkom. Joris Truijen vertelt: “Het restaurant wordt duidelijk als een ander onderdeel van Het Laar gezien. Wanneer bewoners het restaurant binnenlopen zijn ze onze gasten en zo behandelen we ze ook. We schuiven stoelen aan en zorgen dat ze niets tekort komt.” Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat een levendige bedoening in het restaurant. Mensen kunnen er terecht voor een kop koffie, maar ook voor een exclusief à la carte diner. “En doordat we met de verbouwing vorig jaar de bar in het midden hebben geplaats en een open keuken hebben gecreëerd hebben we nu veel meer interactie met onze gasten”, aldus Eric Bakker.

Paragraph image
Nieuwe generatie

Daarbij speelt Het Laar met het restaurant goed in op de behoefte van de nieuwe generatie ouderen, die wel wat meer behoefte hebben aan luxe, service en keuzevrijheid. Deze mensen willen niet ’s middags om 12 uur warm eten, maar op het moment wanneer het hen uitkomt. Om die reden kan er nu sinds 3 maanden elke dag à la carte gedineerd worden in plaats van twee avonden in de maand. Dit wordt aangevuld met speciale culinaire activiteiten als een gezellige aspergeavond. “We zien absoluut een stijgende lijn in de afname van de maaltijden. Met name de belangstelling voor ’s avonds eten in het restaurant neemt toe. Twee jaar geleden kwamen er slechts 5 gasten eten, nu zijn dat er bijna 50”, vertelt een trotse Eric Bakker.

Zowel Eric Bakker als Joris Truijen hebben jarenlange ervaring in de horeca en weten als geen ander de wensen van de klant te vertalen. Eric Bakker vertelt: “We vinden gastvrijheid heel belangrijk, maar dit strookt niet altijd met wat de zorg verwacht. Een bewoner moet bijvoorbeeld zelf lopen, terwijl het brengen naar de tafel bijdraagt aan het bedrijven van de optimale gastvrijheid.”

Paragraph image
Luisteren naar bewoners


Wat Het Laar bijzonder maakt is dat zij bewoners betrekken bij de keuze die de organisatie intern maakt. Dit doen ze door regelmatig enquêtes uit te zetten en zes keer per jaar een proeverij te organiseren. “Hier komen soms verrassende dingen uit”, vertelt Eric Bakker. “Een mooi voorbeeld is de appeltaartproeverij, waarbij de appeltaart van Huuskes werd getest in vergelijking met een appeltaart van de plaatselijk ambachtelijke bakkerij. Ondanks dat we dachten dat de appeltaart van de bakker het beste uit de verf zou komen, vond het merendeel van de bewoners de appeltaart van Huuskes het beste. Zowel qua kwaliteit als prijs.”

 

“Zelfs de nieuwe naam van het restaurant hebben we in overleg met bewoners bedacht, vertelt Joris Truijen. “Na een aantal voorstellen, die als keuze onder de bewoners werden gepresenteerd, is er gekozen voor ‘Chapeau!’ ofwel ‘petje af, goed gedaan’. Deze naam is op verschillende punten toepasbaar; chapeau voor onze (wijk)bewoners, die elkaar blijven opzoeken in het restaurant. Maar ook een compliment voor de medewerkers, vrijwilligers en mantelzorgers van Het Laar die er elke dag alles aan doen om de mensen het naar hun zin te maken.”

Paragraph image
Partnership


In het kader van alle veranderingen zocht Het Laar nadrukkelijk de samenwerking met partners. Zo is er met Huuskes uitgebreid gesproken over het bereiden en presenteren van de maaltijden. Joris Truijen vertelt: “Met name in de opstart een jaar geleden heeft Huuskes ons goed geholpen en meegedacht over onder andere de menucyclus. De servicebereidheid is hoog, dat waarderen we erg en past bij onze eigen visie op dienstverlening.” Ook de uitstraling van Huuskes sluit perfect aan bij twee van onze kernwaarden ‘stijlvol en verzorgd’.

 

Als we vragen naar de toekomst zien beide heren nog tal van mogelijkheden om de service aan de bewoners van Het Laar verder te verbeteren. We willen bijvoorbeeld meer variatie en nog verrassender zijn, maar de grootste uitdaging ligt bij de maaltijden die mensen thuis geserveerd krijgen. “De maaltijden willen we er eigenlijk net zo uit laten zien en serveren als we in restaurant Chapeau! doen”, vertelt Eric Bakker. Joris Truijen vult aan: “Wel hebben we Huuskes nodig om te blijven vernieuwen en mensen te blijven verrassen.”