Home Nieuws Huuskes reduceert fors aantal kilometers met oude logistieke oplossing

      Huuskes reduceert fors aantal kilometers met oude logistieke oplossing

      11 september 2018

      Slimmer, schoner, goedkoper. Om leveringen aan klanten duurzamer en efficiënter te maken heeft Huuskes het transportmodel op de schop gegooid. De pilot is een succes. 

      Het distributiesysteem in de foodsector voldoet niet meer aan de eisen van vandaag. Het omslachtige, tijdrovende systeem waar iedere klant voor zich de zogenaamd beste tijd van levering bepaalt, moet een innovatieslag maken. De manier waarbij de klant op een vooraf afgesproken tijd wordt beleverd is steeds moeilijker te handhaven, onder meer door strengere milieueisen en verkeersdrukte. Bovenal kost de oude aanpak onnodig veel kilometers en dus CO2 uitstoot. Een visie die niet alleen leeft bij Huuskes, maar ook bij de klanten van de groothandel. Een van hen is Hendri Markvoort, hoofd voeding bij Gelre Ziekenhuis locatie Zutphen en klant van Huuskes: “Het moet slimmer, maar bovenal duurzamer. Dat past in de tijdgeest van vandaag. Doorgaan op de oude manier is geen optie.”

      Minder kilometers 
      Freek Boele, logistiek makelaar van de Cleantech-regio (duurzame samenwerkingsorganisatie, actief in de regio Apeldoorn-Deventer) kwam de verschillende meningen ter ore. Reden voor Boele, die als doel heeft minder vrachtkilometers te realiseren, om de partijen eind 2017 bij elkaar aan tafel te zetten om een oplossing te zoeken voor het transport- en duurzaamheidsvraagstuk. Ook Leonie van Driel, logistiek makelaar van Beter Benutten regio Twente, heeft actief meegewerkt aan dit project. De opdracht was ‘even simpel als moeilijk’: zoek een systeem dat sneller en efficiënter is, maar bovenal milieuvriendelijker.

      Van links naar rechts: Freek Boele, Hendri Markvoort en Barend Westhuis

      Oude logistiek in nieuw jasje
      De oplossing: een logische, efficiënte ronde rijden. De organisaties, waar vijf klanten (alle zorginstellingen) en dertien locaties bij betrokken zijn, zijn overgestapt op het milkrun-principe. De locaties worden sinds begin dit jaar volgens een zo efficiënt mogelijke route bevoorraad. De bezorgroutes van Huuskes zijn geoptimaliseerd, door te werken met gespreide leveringen over de dag in plaats van vaste levertijden in de ochtend. Huuskes en zijn klanten, onder leiding van de logistiek makelaars, zijn in februari met een pilotproject gestart op de route Enschede – Zutphen. Vanuit het nieuwe logistiek centrum van Huuskes in Enschede worden de zorginstellingen volgens een vaste ronde bevoorraad. Barend Westhuis, operationeel manager expeditie en logistiek van Huuskes vertelt: “Voorheen werd de route om de wensen van de zorginstelling heen gepland. Het resultaat was een inefficiënte route met veel extra en onnodige kilometers. Deze oude afspraken hebben we losgelaten. Dat levert ons een enorme winst op in termen van efficiëntie, spitsmijding, maar bovenal minder kilometers en dus minder CO2 uitstoot.” In de praktijk betekent dat dat Huuskes per dag, op een route van pakweg 250 kilometer, 50 kilometer minder rijdt. Westhuis: “Qua aantal is dat niet heel veel, maar het betreft dan ook een kleine route. Boele: “We zijn bewust klein begonnen, want dan boek je eerder succes.”

      Nieuwsarchief