Home Nieuws Samen voor de zorg van de toekomst

      Samen voor de zorg van de toekomst

      11 oktober 2018

      “In je eentje ga je snel, maar samen kom je ver.” Als de zesde editie van de Health & Care Day een centrale boodschap heeft, dan is het deze. Het jaarlijkse event, dat georganiseerd wordt door Zorgnetwerk Nederland, vond dit jaar op 3 oktober plaats in Theater Spant! in Bussum. Het thema was ‘Samen voor de zorg van de toekomst is het thema’.

      “Kinderen helpen ons om echt waarachtig te zijn,” opent Prinses Laurentien haar speech, de eerste keynotespreker van de dag. Als ambassadeur van de Raad van Kinderen vertelt ze hoe moderne leiders er goed aan doen om hun hulpvragen te toetsen aan kinderen. Waarom kinderen? Omdat kinderen je terug brengen naar de fundamenten die je in al je volwassenheid verloren hebt. Terug naar de harmonie van hart en hoofd, naar oprechtheid, positivisme, en naar luisteren zonder oordeel. Ze sluit haar speech af met: “Leiderschap is leren loslaten te denken altijd de beste te moeten zijn.”

      Na de openingsspeech werden de pijlers samen, zorg en toekomst besproken. Corporate antropoloog Dr. Danielle Braun vertelt in het kader van samen over de ruimte tussen mensen. De ongeschreven regels, conventies en nuances die de mensheid meer maakt dan een verzameling individuen: onze cultuur. Ze heeft het over echt zien. Dat is de essentie van een succesvolle samenwerking. Echte aandacht voor personen. Dat betekenisvolle verandering moeilijk is beaamt ook Mariënne Verhoef van zorgorganisatie Spirit, keynotespreker in het kader van zorg. Mariënne: “We moeten verschillen benutten om het beter te doen.”

      Na een ochtend met heel veel informatie is het lunchtijd. Huuskes serveerde gerechtjes van het nieuwe concept Huuskes Petit Chef, kleine porties eiwitrijke voeding voor een sneller herstel. Ook de nieuwe gerechtjes van Zinzia Zorggroep, gemaakt door de Indonesische koks van verpleeghuis Rumah Kita,  vielen in de smaak. Deze échte Indonesische maaltijden zijn binnenkort ook bij Huuskes verkrijgbaar.

       

       

       

      Na de break konden gasten de keuze maken voor een diepduiksessies onder leiding van de keynotesprekers van de ochtend of een keukentafelgesprekken onder de hoede van een select aantal partners. Huuskes was één van de partners die een keukentafelgesprek verzorgde. Hiervoor hebben we transitiemanager Reint Scholten van GGNet, een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg, uitgenodigd om samen met de bezoekers aan de keukentafel plaats te nemen. Facility management en ondersteuning aan het primaire proces van een organisatie speelt bij Reint Scholten in zijn hele werkzame leven een rol. Dienstbaar zijn aan anderen zit in zijn bloed. Hij heeft een brede ervaring opgedaan binnen diverse zorgorganisaties, onder andere (academische) ziekenhuizen, verpleeg- & verzorgingshuizen en de geestelijke gezondheidszorg. Daarnaast is hij actief als toezichthouder in het primair onderwijs, kinderopvang, het sociaal domein en bij een woningbouwcorporatie. Belangrijke drijfveren daarin zijn vernieuwing, verandermanagement en verbetering, waardoor efficiënter en Lean gewerkt kan worden. Reint nam hen mee in zijn wereld en visie op zelforganiserende teams en zelfmanagement, dat verder gaat dan de aspecten van eten, drinken en gastvrijheid. Afgelopen jaren heeft GGNet vele transities meegemaakt die van invloed zijn geweest op de directe ondersteuning en hulp bij (zorg)professionals. Gastvrijheid en zelforganisatie is bij de organisatie vanzelfsprekend: hoe werkt dat in de dagelijkse praktijk, waar is het een succes? En wat hebben we nog te doen?

      Reint: “Er kwamen een ontzettend leuk gesprek op gang, zelforganisatie werkt binnen GGNet heel goed, maar het is nooit klaar. We moeten blijven investeren en leren van elkaar. Dit gesprek heeft mij ook weer nieuwe inzichten gegeven.” Uit het gesprek bleek dat bij sommigen organisaties zelforganisatie, al geven sommigen de voorkeur aan het woord zelfsturend, ontzettend goed werkt. Maar er werden ook kanttekeningen geplaatst. Een medewerker die altijd in een zelf kiest niet voor zelforganisatie. Ook het in één keer invoeren zonder duidelijke kaders blijkt geen succes. Marianne Mutsaers: “Zelfsturing is een middel om de patiënt bovenaan te zetten. Een zelfsturend team moet weten waar het om gaat en welke verantwoordelijkheden zij hebben.” Een mooie link kon worden gelegd naar de ochtend sprekers, waarbij ook gezegd werd: “zet je klant centraal, ken je klant”. Ook voor zelforganisatie is dit een cruciaal punt. “Waar wordt onze cliënt beter van?” is een vraag die iedereen binnen een organisatie zich dagelijks moet stellen.

      Na de keukentafel reisden we weer af naar de grote zaal, waar onder andere Diana Monissen ons het inspirerende verhaal rond de totstandkoming van het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie vertelde. In alles wat het Centrum doet staan de kinderen en hun ouders centraal. Zo vanzelfsprekend eigenlijk, maar toch weten niet veel instanties dat in de praktijk te brengen. Als afsluiter brengt Diana een aantal succesfactoren onder woorden. “Durf je zekerheden op te geven. Als je jouw doel voor ogen houdt, durf hebt, en mensen om je heen zoekt, dan kom je er.” Na Diana volgende de Pioneers van Zorgnetwerk Nederland en mocht Jim Stolze zorgen voor de afsluiting, waarbij de link gelegd wordt naar technologie. Waar elk aspect van de zorg mee in aanraking gaat komen. En dat is eigenlijk alleen maar goed. De machine gaat de mens niet vervangen, want hoe geavanceerd ook, alleen de mens kan andere mensen centraal stellen. Echte aandacht geven. Echt samenwerken aan een betere toekomst. Voor de zorg, en voor onze kinderen.

      Bekijk hier de aftermovie van de Health & Care Day 2018. 

      Nieuwsarchief