Home Nieuws Samenwerking als ingrediënt voor mooie producten

      Samenwerking als ingrediënt voor mooie producten

      10 mei 2019

      Huuskes is naast totaalleverancier in maaltijden en boodschappen ook producent. In een eigen slagerij, poelier, kaas- en vleeswarenafdeling, AGF-afdeling en in de eigen keukens worden zo’n 15.000 verschillende producten bereid. De afdeling Productontwikkeling houdt zich bezig met de ontwikkeling en het beheer van de recepturen van deze producten. Hoog tijd om eens in gesprek te gaan met manager Productontwikkeling John Dobbelaar en Koen van der Meulen, Productontwikkelaar bij Huuskes.     

      John Dobbelaar vertelt: “Met een team van vijf personen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling en optimalisatie van alle recepturen en productieprocessen bij Huuskes. Dat is een uitdagende klus, want de behoefte van klanten verandert continu. Zo zien we nu bijvoorbeeld veel meer vraag naar vleesvervangers en eiwitrijke producten dan voorheen. Ook inzichten op het gebied van gezonde voeding wijzigen regelmatig. Het is dus belangrijk dat onze producten mee veranderen.”

      Flexibel door eigen productie
      Het feit dat Huuskes zelf produceert biedt veel voordelen, zowel voor de organisatie als voor de klanten van Huuskes. John vertelt: “Groothandels die niet zelf produceren hebben geen invloed op de samenstelling van recepturen, wij hebben dat wel. Dit betekent dat we recepturen ook op verzoek van klanten kunnen aanpassen. We maken bijvoorbeeld zelf rijstepap, alleen kregen we vanuit onze klanten uit Groningen vaak te horen dat ze deze te dun vonden. In Groningen is men namelijk gewend rijstepap dikker te eten dan in de rest van Nederland. Om die reden hebben we dus ook een rijstepap ontwikkeld die een wat dikkere consistentie heeft.”

      Petit Chef
      Een geheel nieuwe productlijn die Productontwikkeling recent heeft ontwikkeld is Petit Chef: een lijn met 12 eiwitrijke mini-maaltijden speciaal voor ondervoede of herstellende mensen. John vertelt: “Er is al lange tijd vraag in de markt naar kleine, hartige, eiwitrijke gerechten. Cliënten en patiënten die ondervoed zijn hebben vaak weinig eetlust, waardoor normale maaltijdporties tegenstaan. Zij hebben daarentegen wel een verhoogde eiwitbehoefte. Mini-maaltijden met veel eiwitten bestonden nog niet, dus daar zijn we mee aan de slag gegaan.”

      Eiwit als uitdaging
      De ontwikkeling van Petit Chef heeft uiteindelijk bijna een jaar geduurd. Koen: “De meeste mensen weten niet wat er allemaal bij komt kijken om een product te ontwikkelen. Zeker wanneer er veel kaders zijn op het gebied van voedingswaarden en diëten is dit best een complex proces.” Bij de ontwikkeling van Petit Chef was met name het hoge eiwitgehalte een uitdaging. “Minimaal tien gram eiwit lijkt niet veel, maar dat is het wel voor een maaltijd van slechts 110 gram,” vertelt John. “Ons uitgangspunt was om alleen te werken met producten die van nature eiwit bevatten en geen gebruik te maken van kunstmatige eiwitverrijking. Dan ben je als productontwikkelaar dus al een stuk beperkter in je ingrediëntkeuze. Daar komt bij dat de producten er ook nog eens kleurrijk en aantrekkelijk uit moeten zien, een lange houdbaarheid moeten hebben én eenvoudig door de klant geportioneerd en geregenereerd moeten kunnen worden.” Koen vult aan: “Het is bijvoorbeeld eenvoudig om een spaghetti bolognese te ontwikkelen, maar als deze een houdbaarheid van tien dagen moet hebben wordt het al een stuk complexer. De maaltijd moet op de tiende dag namelijk wel net zo goed zijn als de eerste dag.”

      Samenwerking met klanten
      Voor de ontwikkeling van Petit Chef werkte Productontwikkeling met een klantenpanel samen dat bestond uit voedingsverantwoordelijken en diëtisten van verschillende ziekenhuizen. “Het voordeel van een klantenpanel is dat we de behoefte tot in detail kunnen inventariseren en kunnen doorvragen naar de achterliggende redenen,” vertelt John. “Je hoort hoe zij het product willen gebruiken en waarom bepaalde voedingswaarden belangrijk zijn voor bepaalde patiënten. Dat maakt het voor ons makkelijker om mee te denken.”

      Het klantenpanel is ook meerdere keren ingezet om producten te testen. “Dit is vooral belangrijk om smaak, portiegrootte, consistentie en de verpakking te toetsen,” vertelt Koen. “Uit deze testen kwam bijvoorbeeld naar voren dat we het kipgehaktballetje beter voorgesneden konden portioneren, omdat je een mini-maaltijd met één hand moet kunnen eten. Dat zijn wijzigingen die we later doorgevoerd hebben.”

      Continu in ontwikkeling
      Op dit moment is de afdeling Productontwikkeling bezig met diverse projecten. Koen: “We zijn onder andere bezig met de ontwikkeling van allerlei recepturen voor onze Duitse klanten. Er zitten grote verschillen in dieetwensen en smaakgevoel tussen Nederland en Duitsland, wat betekent dat er veel nieuwe gerechten gemaakt moesten worden. Ook hebben we zojuist de nieuwe lijn met vriesverse maaltijden afgerond, genaamd Fresh & Freeze. Deze maaltijden zijn verpakt in een speciale torusverpakking, waardoor ze nog eenvoudiger te portioneren zijn dan onze reguliere drievaksmaaltijden. Kortom, we blijven continu in ontwikkeling.”

      Nieuwsarchief