Home Nieuws Schijf van Vijf: hoe pas je het toe in de praktijk?

      Schijf van Vijf: hoe pas je het toe in de praktijk?

      26 maart 2018

      Het doel van de Schijf van Vijf is om het effect van voeding op de top 10 van meest voorkomende chronische ziekten in Nederland te beschrijven en aan te geven welke voeding en voedingsmiddelen kunnen helpen om deze ziekten te voorkómen of te verminderen. Wij geven vijf praktische tips hoe je de Schijf van Vijf kunt toepassen in de praktijk en hoe (zorg)professionals dit kunnen integreren in het bestelpatroon.

      Wat is de Schijf van Vijf?
      De Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel van het Voedingscentrum, gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Het schrijft niet voor wat iemand precies moet eten of drinken, maar geeft kaders. Hierdoor ontstaan veel mogelijkheden voor gezonde basisvoeding. Uit onderzoek blijkt namelijk dat cliënten voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen leidt tot hogere tevredenheid. Daarbij helpt het om ondervoeding te voorkomen, medicijngebruik, allergieën of belemmeringen in smaak.

      Tips hoe je de Schijf van Vijf kunt toepassen in de praktijk

          1. Varieer
            Variëren is één van de belangrijkste aspecten bij het vormgeven van een gezond voedingspatroon in de zorg. Het Voedingscentrum adviseert om elke dag uit elk vak een ander product te eten. Zo zorg je dat de cliënten alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben en verlaag je het risico op chronische ziekten.
          2. Minimaal 250 gram groenten per dag
            250 gram is voor wellicht een (te) grote hoeveelheid om in één keer te serveren. Om de aanbevolen hoeveelheid beter behapbaar te maken voor de cliënten, is het verstandig om de groente-inname over de hele dag te verspreiden. Verwerk groenten bijvoorbeeld in de lunch zoals plakjes komkommer en tomaat op brood, een salade of een omelet of volkorenwrap gevuld met groenten.
          3. Vooral volkoren
            Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten. Dit verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.
          4. Beperk de inname van keukenzout
            Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag en vervang dit door groene kruiden en specerijen zoals nootmuskaat en kaneel.
          5. Serveer één keer per week vis
            Zet minimaal één keer per week (vette) vis op het menu. De omega 3-vetzuren in (vette) vis als haring en makreel hebben een gunstige invloed op het hartritme en beschermen tegen hart- en vaatziekten.

      Inzicht in het gezonde effect van voedingsstoffen maakt het voor zorgmedewerkers mogelijk om smakelijke alternatieven aan te bieden. Huuskes helpt hier graag bij. Binnenkort vertellen we u hier meer over. Houd onze website en LinkedIn pagina in de gaten.

      Nieuwsarchief