Home Nieuws Smakelijk eten zonder zout

      Smakelijk eten zonder zout

      12 juli 2019

      Koken zonder zout, het lijkt een uitdaging, maar is eigenlijk heel makkelijk. In het begin zal het even wennen zijn, maar wist je dat je smaak na circa vijf weken al gewend is aan het geen zout in de maaltijd?

      Wij geven je een aantal tips voor een lekkere ongezouten maaltijd. Niet alleen voor mensen met een natirumbeperkt dieet, maar voor iedereen toepasbaar. Door minder zout te eten doe je je lichaam een groot plezier. En voor de smaak is zout toevoegen ook niet per se altijd nodig. 

      Zout en natrium
      Het lichaam heeft één tot drie gram zout nodig om de hoeveelheid vocht in het lichaam te regelen. Te veel zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk, wat weer de kans op hart- en vaatziekten verhoogd. De aanbeveling van het Voedingscentrum ligt op zes gram per dag (dit is ongeveer een flinke theelepel). Zout is dan ook de belangrijkste bron van natrium in onze voeding. Algemeen wordt aangenomen dat wanneer het gaat over de gezondheidseffecten van zout, het vrijwel altijd gaat over de effecten van het natrium. Natrium is een mineraal dat onderdeel is van zout; één gram zout bevat 400 milligram natrium.

      Kruiden & specerijen
      Als je geen zout mag of minder zout wil eten, kan het fijn zijn om op een andere manier kleur, geur en smaak aan het eten toe te voegen. Je kunt dit onder andere met kruiden en specerijen doen.

      Kruiden & specerijen: wat is het verschil?
      De begrippen worden vaak samen door elkaar gebruikt, maar er zit wel duidelijk een verschil in. Eén van de verschillen is het klimaat waarin ze groeien. Kruiden groeien in een gematigd klimaat en specerijen voornamelijk in een tropisch/subtropisch klimaat. Daarbij bestaat kruiden uit stengels of bladeren van planten met een groene kleur, terwijl specerijen ook uit wortels, peulen of zaden bestaan.

      Kruiden
      Voorbeeld van kruiden zijn: tijm, bieslook, peterselie, basilicum, koriander, dille, rozemarijn en oregano. De kruiden zijn zowel vers, gedroogd als uit de diepvries verkrijgbaar.
      Kruiden met harde bladeren zoals laurier, tijm, salie en rozemarijn hebben een langere tijd nodig om hun smaak af te geven. Deze kruiden kun het beste aan het begin van het kookproces toegevoegd worden. Het tegenovergestelde geldt voor kruiden met zachte bladeren zoals basilicum, bieslook, peterselie, dille, koriander en dragon. Dit zijn kruidsoorten die snel smaak toevoegen aan het gerecht en kunnen daarom het beste aan het einde van het kookproces toegevoegd worden. Kook bijvoorbeeld gedroogde laurier mee met de aardappels, dit geeft veel meer smaak aan de aardappels.

      Specerijen
      Voorbeelden van specerijen: kaneel, kruidnagel, peper, nootmuskaat, paprikapoeder, maanzaad en folie. Specerijen worden zelden vers gebruikt.

      Alternatieve smaakmakers
      Naast kruiden en specerijen zijn er nog andere smaakmakers die je aan een gerecht kunt toevoegen om de smaak te beïnvloeden. Enkele voorbeelden:

      • Ui & knoflook
        In bijna elk gerecht kun je ui of knoflook toevoegen.
      • Citroensap- en schil
        Citroensap is lekker over visgerechten of door een salade. Een beetje geraspte schil van een citroen geeft ook een frisse smaak aan bijvoorbeeld marinades.
      • Verse gember
        Gember is een ideale smaakmaker en zit vol antioxidanten en werkt ontstekingsremmend. Rasp het fijn of bak het in plakjes mee in een gerecht.
      • Azijn
        Azijn is een belangrijke smaakmaker in de keuken. Er zijn verschillende soorten azijn, zoals:
        – Rijstazijn: wordt veel gebruikt in de Aziatische gerechten, maar ook lekker om groenten in te maken.
        – Witte wijnazijn: perfect om vlees te marineren en zacht te maken. En wist je dat het ook ideaal is om je handen mee schoon te maken en geurtjes weg te halen?
        – Rode wijnazijn: goed voor dressings en sauzen. Ook een scheutje in de soep is erg lekker.
        – Balsamicoazijn: deze azijn met een zoetzure smaak is lekker in onder andere saladedressings en in marinades, of bij groenten en fruit.
        – Appelazijn: lekker in dressings en sauzen. Naast dat het een ideale smaakmaker is, is het ook goed om de bloedsuikerspiegel te verlagen.
        – Sherryazijn: geeft diepte aan sauzen en stoofgerechten, maar ook heel lekker in een salade(dressing).

      Kooktechnieken
      Naast het toevoegen van smaakmakers, kun je ook door te variëren met kooktechnieken smaak toevoegen aan het gerecht. Verschillende kooktechnieken zijn:

      • Stomen
      • Grillen/roosteren
      • Roerbakken/wokken
      • Marineren
      • Wekken/inmaken

      Bronnen:
      Voedingscentrum
      Medisch Spectrum Twente (MST)

      Nieuwsarchief