NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Duurzame voorloper: maaltijden, boodschappen, opleidingen en advies voor de zorg

27-11-2024
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

Toen Henk Huuskes senior in 1956 in de Twentse regio begon met het beleveren van grenswinkels, kon hij zich niet voorstellen dat zijn bedrijfje bijna zeventig jaar later landelijk opererend marktleider in eten en drinken voor de zorg zou zijn. En toch is dat gebeurd. “Wij vullen in wat de keukens van instellingen vroeger zelf deden.”

Paragraph image

Het gesprek met huidig directeur Gerben Hengeveld over de ontwikkeling van Huuskes is al een tijdje op gang als hij terugblikkend op de geschiedenis van het bedrijf memoreert dat twee periodes cruciaal waren. “De eerste periode was de jaren zestig, met het ontstaan van de verzorgingshuizen. Daar is het eigenlijk écht begonnen, met de komst van grote keukens. Die organisaties groeiden hard en Huuskes groeide mee, met name door het opzetten van eigen versafdelingen. Achteraf was dat een gouden greep. Langzaam kwamen de ziekenhuizen er vervolgens bij. Huuskes had alles in eigen beheer en kon sneller groeien dan anderen. Het was een soort one-stop-shopping model.”

 

De tweede periode was die vanaf 1991, toen de oprichter het bedrijf overdroeg aan zijn zoons Henk en Rob. Hengeveld: “Op dat moment waren we regionaal absoluut marktleider, maar onze eigen keuken was relatief klein en we hadden geen landelijke dekking. Henk en Rob zochten expansie en dachten groter dan alleen in autonome groei. In die lijn zijn bedrijven elders in het land overgenomen. Juist toen we de landelijke dekking op de rit hadden kwam daar de marktontwikkeling in de zorg overheen. De sector ging op zoek naar steeds meer efficiency.”

Startblokken

Zo voltrok zich een ontwikkeling die in andere bedrijfstakken al eerder te zien was geweest: organisaties trokken zich terug op hun kernactiviteiten en namen afscheid van andere taken. Dat leidde onder meer tot het afstoten van de eigen keukens in ziekenhuizen en andere zorginstellingen – een beweging die tot de dag van vandaag doorgaat - en een plotseling onstuimig groeiende markt voor leveranciers van eten en drinken. “Door onze positie waren we daar als een van de eersten bij”, aldus Hengeveld. “Zonder te weten wat precies zou komen, stonden we als het ware al in de startblokken. We waren voorloper en nemen die positie tot de dag van vandaag in, al is het hard werken om die te behouden.

 

”Met het opheffen van eigen keukens in de zorginstellingen verdween daar geleidelijk ook kennis en knowhow op het gebied van gezonde, evenwichtige voeding. Het zorgde ervoor dat Huuskes werd geconfronteerd met een veel bredere vraag dan alleen die naar eten en drinken en dat kennisoverdracht een grotere rol begon te spelen. In die lijn ontwikkelde het bedrijf in nauwe samenwerking met zorgaca­demie Threewise een reeks basis- en vervolgopleidingen – voornamelijk e-learning modules – voor medewerkers in de zorg. Daarnaast kwam een steeds sterker accent te liggen op productontwikkeling en recepturen die waren te vertalen naar complete voedings­concepten voor zowel kleine als de grootschalige zorg.

Paragraph image

Uitgekleed

“In de zorg werd steeds meer bezuinigd”, zegt Hengeveld. “Met het verdwijnen van centrale keukens kwam een decentralisatie naar afdelingen op gang, wat tot een nóg grotere hulpvraag leidde. We vulden het gat dat ontstond en koppelden dat steeds meer aan elementen als advies en opleiding. Vandaag de dag leiden we mensen op en nemen we organisaties bij de hand. We hebben een heel team met praktijkspecialisten, denk aan eigen diëtisten, voedingsdeskundigen en productontwikkelaars. Daarnaast hebben we medewerkers met een culinaire achtergrond, die het vermogen hebben lekkere recepten te maken die voldoen aan de eisen en worden gemaakt volgens de richtlijn gezonde voeding. In Enschede hebben we een eigen receptontwikkelingskeuken met een foto­studio erbij. Daar is iemand de gehele dag bezig nieuwe recepten te bedenken en te maken.”

 

Hij ziet de behoefte aan ondersteuning alleen maar toenemen. Door de personeelstekorten in de zorg is ook op individueel niveau steeds meer kennis op het gebied van voeding nodig. Door de hogere werkdruk als gevolg van de tekorten is er steeds minder tijd voor eten en drinken. “Mensen zonder diepgaande culinaire kennis zien voeding steeds vaker onderdeel van hun werk worden. Opleidingen worden belangrijker. Voor begeleiding geldt dit ook. De afgelopen jaren hebben wij fors geïnvesteerd in digitalisering. In 2023 hebben wij een geheel nieuwe webshop gebouwd voor het dagelijks organiseren van gezond en lekker eten en drinken in instellingen. Heel laagdrempelig. Dat is een serieus onderdeel van het bedrijf geworden. Een full service hulp voor medewerkers op afdelingen die geen kok zijn. Je kunt het zien als een digitale keukenassistent, die helpt met het samenstellen en bestellen van gezonde, evenwichtige maaltijden.”

“De zorg heeft op het gebied van eten en drinken steeds meer bediening op maat nodig”
Gerben Hengeveld, Directeur Huuskes

Beweging

Die functionaliteit groeit in belang doordat ook de wereld van voeding voortdurend in beweging is, zegt hij. “In de ziekenhuizen zien we momenteel een trend naar meer kleine maaltijden verspreid over de dag, gezond en met een hoge voedingswaarde. Patiënten in ziekenhuizen hebben vaak niet veel behoefte aan grote en zware maaltijden, maar het is wel belangrijk dat ze voldoende eiwitrijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarvoor ontwikkelen we concepten. In de ouderenzorg en GGZ zien we een ontwikkeling naar het kleinschalig organiseren van eten en drinken. Ook daar ligt onze volledige focus. Zo zijn we een samenwerkingsverband met Jumbo aangegaan omdat er toenemende vraag is naar klein­verpakkingen zoals die in de supermarkten liggen. In ons magazijn in Enschede liggen 1.500 huismerkartikelen van Jumbo op voorraad.” Als een paraplu daarboven hangt een nog veel grotere ontwikkeling: de noodzaak die er ook voor organisaties in de zorg is steeds duurzamer te opereren. Voeding is integraal onderdeel van die opgave. Hengeveld: “Dat betekent een zwaarder accent op het tegengaan van voedselverspilling – in de zorg een serieus item – maar ook het in toenemende mate vervangen van dierlijke eiwitten door plantaardige. We doen dat door het ontwikkelen van mooie vegetarische producten, maar ook met ons programma “Veggies and meat”, waarin we het vleesgebruik met meer dan 50 procent terugdringen. Dan kun je denken aan hamburgers die voor de helft uit rundvlees bestaan en voor de helft uit plantaardige ingrediënten, zoals champignons. Zo proberen we ook op die manier zorgorganisaties te ondersteunen.”

Paragraph image

Digitaliseren

Digitalisering is daarbij – samen met de productie in eigen beheer en innovatie – een van de drie pijlers onder het bedrijf geworden, zegt hij. “Onze volledige logistiek is mega- geauto­matiseerd. Dat begint bij de bestel­portalen en loopt door tot en met de distributie. Het maakt dat we – in combinatie met onze omvang – wendbaar en flexibel zijn. Klanten kunnen dagelijks tot 14.00 uur hun bestellingen voor de volgende dag doorgeven. Dat geldt voor koelverse maaltijden, diepvriesartikelen, droge kruidenierswaren en non-food. Om ervoor te zorgen dat klanten zo relevant mogelijk worden bediend, hebben we in onze webshop vier speciale omgevingen gebouwd die afgestemd op de behoeften van de doelgroep. Denk aan een aparte om­geving voor ziekenhuizen, groot­schalige zorg, kleinschalige zorg en restaurants & catering. In deze omgevingen zijn assortiment, inspiratie, recepten en functionaliteiten compleet afgestemd op de doelgroep. De shop zit vol handige functies, denk aan vaste bestellijsten, zodat eerdere bestel­lingen met één druk op de knop zijn te herhalen. Daarnaast is er een budgetmodule, waardoor de kosten altijd realtime inzichtelijk zijn en klanten grip op hun budget houden.”

Op naar de toekomst

Digitalisering is daarbij – samen met de productie in eigen beheer en innovatie – een van de drie pijlers onder het bedrijf geworden, zegt hij. “Onze volledige logistiek is mega- geauto­matiseerd. Dat begint bij de bestel­portalen en loopt door tot en met de distributie. Het maakt dat we – in combinatie met onze omvang – wendbaar en flexibel zijn. Klanten kunnen dagelijks tot 14.00 uur hun bestellingen voor de volgende dag doorgeven. Dat geldt voor koelverse maaltijden, diepvriesartikelen, droge kruidenierswaren en non-food. Om ervoor te zorgen dat klanten zo relevant mogelijk worden bediend, hebben we in onze webshop vier speciale omgevingen gebouwd die afgestemd op de behoeften van de doelgroep. Denk aan een aparte om­geving voor ziekenhuizen, groot­schalige zorg, kleinschalige zorg en restaurants & catering. In deze omgevingen zijn assortiment, inspiratie, recepten en functionaliteiten compleet afgestemd op de doelgroep. De shop zit vol handige functies, denk aan vaste bestellijsten, zodat eerdere bestel­lingen met één druk op de knop zijn te herhalen. Daarnaast is er een budgetmodule, waardoor de kosten altijd realtime inzichtelijk zijn en klanten grip op hun budget houden.”