Eind september 2020 was de langverwachte opening van het compleet nieuwe Saxenburgh Medisch Centrum (SMC) in Hardenberg. De bouw van een nieuw ziekenhuis was de directe aanleiding om ook het voedingsconcept onder de loep te nemen. We gaan in gesprek met vier medewerkers die bij SMC medeverantwoordelijk zijn voor de implementatie en dagelijkse uitvoering van dit nieuwe concept, namelijk Marijke Dillerop (Kwaliteitsmedewerker Facilitair), Edy Breukelman (Coördinator oncologie), Henrieke Kuiper (Roomservicemedewerker) en Geertje Jansen (Roomservicemedewerker).
Een nieuwe kijk op voeding
Bij de opzet van het nieuwe voedingsconcept is gekozen voor een werkwijze waarbij de behoefte van de patiënt centraal stond. In het oude Röpcke-Zweers ziekenhuis werd de warme maaltijd vanuit een Meals-on-Wheels wagen verstrekt. Marijke vertelt: “Het nadeel daarvan was dat patiënten dagelijks uit slechts twee menu’s konden kiezen. Patiënten die aan het einde van de gang verbleven hadden soms helemaal geen keuze, omdat één van de menu’s al op was. Nu bieden we een uitgebreide menukaart met veel verschillende gerechten waaruit patiënten zelf hun maaltijd kunnen samenstellen. Patiënten eten daardoor altijd iets wat ze lekker vinden. Dat is niet alleen goed voor het gevoel van gastvrijheid, maar ook voor het herstel. Goed eten draagt immers bij aan sneller herstel.”
Een andere verbetering ligt in het feit dat patiënten nu ook ’s middags warm kunnen eten. Henrieke vertelt: “Vooral ouderen vinden het een groot pluspunt dat je zelf kunt kiezen wanneer je warm eet. Hierdoor hoef je niet ander tijdstip te eten dan je vanuit huis gewend bent.”
Tijdens de voorbereiding van het nieuwe voedingsconcept heeft Huuskes SMC geadviseerd over de invulling, organisatie en implementatie ervan. Marijke vertelt: “Huuskes heeft ons tevens meegenomen naar een aantal andere ziekenhuizen waar zij leveren, om ons te laten zien hoe voeding daar georganiseerd wordt. Dat heeft erg geholpen in het maken van de juiste keuzes.”
Minder verspilling
Het nieuwe voedingsconcept is niet alleen gastvrijer, het draagt ook bij aan minder voedselverspilling. Marijke: “We werken met een vaste foodbank van gerechten die op voorraad zijn. Patiënten geven vervolgens een paar uur voordat ze gaan eten hun keuze voor de warme maaltijd door. We portioneren en verwarmen alleen wat daadwerkelijk besteld wordt, waardoor we veel minder voedsel verspillen dan in het oude ziekenhuis. Daarbij kunnen patiënten ook hun gewenste portiegrootte aangeven. Ook dit draagt bij aan minder verspilling.” Edy vult aan: “Daarnaast gaan we ook slim om met de voorraad die we nog hebben. Als er bijvoorbeeld nog veel bami is, proberen we dit wel extra onder de aandacht te brengen. Op die manier gaan we veel bewuster met eten om.”
Verhuizing
Op het moment dat het interview plaatsvindt is het nieuwe Saxenburgh Medisch Centrum negen weken open. Edy heeft een groot deel van de verhuizing gecoördineerd: “Dat was best een heftige periode. We hadden een uitgebreid plan waarin minuut tot minuut vastgelegd was wat er moest gebeuren. Het was net een militaire oefening. Maar uiteindelijk hebben we de klus in één dag geklaard en is alles soepel verlopen.” De ingebruikname van het nieuwe ziekenhuis was ook de start van het nieuwe voedingsconcept. Marijke vertelt: “Onze roomservice medewerkers kregen daardoor niet alleen een nieuwe werkplek, maar eigenlijk helemaal een nieuwe baan. De inhoud van het werk veranderde namelijk ook.”
Om de overgang naar het nieuwe ziekenhuis en de implementatie van het nieuwe voedingsconcept zo soepel mogelijk te laten verlopen heeft ook Huuskes op diverse gebieden ondersteuning verleend. Geertje vertelt: “Ivo en Niels van Huuskes hebben ons de eerste avond in het nieuwe ziekenhuis ter plekke geholpen met het verwarmen van de maaltijden, zodat we zeker wisten dat dit goed ging. Dat was erg fijn.”
Digitalisering
Daarnaast startte SMC ook met de implementatie van CuliCart, het voedingsadministratie-systeem waar SMC nu mee werkt. Dit systeem is volledig ingericht door Huuskes en wordt ook door Huuskes beheerd. “Om onze afdelingen alvast te laten wennen aan het nieuwe systeem zijn we eind vorig jaar vast gaan schaduwdraaien op de begane grond.” vertelt Marijke. “Hierdoor konden we in een beperkte setting het systeem testen, de eerste kinderziektes eruit halen en het systeem optimaal invullen voor SMC. Dit maakt dat de implementatie van het systeem op de andere afdelingen bij de opening van het nieuwe ziekenhuis vrij probleemloos verliep.”
Geertje, roomservicemedewerker bij SMC, geeft aan dat dit alles wel wennen was: “In vrij korte tijd hadden we een nieuw ziekenhuis, nieuw voedingsconcept en een nieuw systeem. Dat was erg wennen voor iedereen. Alles kost meer tijd, maar door de inzet van extra personeel konden we het goed redden”.
Wel is iedereen te spreken over het werken met CuliCart. “Je hebt altijd up-to-date informatie over de patiënt beschikbaar. Denk aan voor ons belangrijke informatie als allergieën, diëten en of een patiënt nuchter moet blijven of niet” vertelt Henrieke. Marijke vult aan: “Een roomservicemedewerker heeft door het systeem ook niet de mogelijkheid om per ongeluk pasta te bestellen voor iemand met een glutenallergie. Dit maakt de kans op fouten veel kleiner.”