NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Elektrische vrachtwagen goed voor milieu én chauffeur

26-10-2023
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants

“Het is fantastisch!” Is het eerste wat chauffeur Michel zegt wanneer wij vragen hoe de elektrische vrachtwagen bevalt. Sinds eind 2022 heeft Huuskes een elektrische vrachtwagen. In het begin voor de route in de omgeving Enschede, maar inmiddels ook voor routes naar Apeldoorn of Zwolle. Chauffeur Michiel en Hanz rijden beide met veel plezier in de elektrische vrachtwagen en vertellen meer over hun ervaring. Ook gaan we in gesprek met logistiek planner Danny Visser over de toekomstplannen.

Paragraph image

Ontspannend rijden

Er zijn een aantal verschillen tussen een diesel en een elektrische vrachtwagen. Het eerste waar Michel aan denkt is het geluid. "De elektrische vrachtwagen is veel stiller, waardoor het veel ontspannender rijden is." En dat merken de chauffeurs zeker na een lange dag rijden. Hanz: "Ik kom nu veel uitgeruster thuis en tijdens het rijden hoeft de muziek ook niet meer zo hard. Ik vind het geweldig rijden!"

Dat de elektrische vrachtwagen zo stil is, is niet alleen fijn voor de chauffeurs, maar ook voor de omgeving. “Wij beginnen vaak al om 4:00 uur ’s nachts om de eerste levering van 05:00 uur te bezorgen. Dan is het voor onze klanten natuurlijk heel fijn dat er niet zo veel geluid is. Zeker omdat we vaak leveren tot in de koelkast.”

Paragraph image

 

 

 

De langste route die de elektrische vrachtwagen nu rijdt is 220 kilometer en gaat van Enschede naar Zwolle. Met de actieradius van 330 kilometer redt hij dat makkelijk. "We zijn wel benieuwd wat de vrachtwagen gaat doen aankomende winter. Nu kunnen we de route met gemak afleggen, maar die 330 kilometer is berekend met de meest gunstige omstandigheden" vertelt Hansz. Gelukkig is het eerste openbare laadstation voor vrachtwagens bij Zwolle te vinden, dus kunnen de chauffeurs laden indien nodig. En of ze dat vervelend vinden? "Nee hoor!"roepen ze in koor. "Ik wil nooit meer wat anders rijden."

Paragraph image

Al ruim 20.000 kilo CO2-uitstoot bespaard

Dat de vrachtwagen een succes is onder de chauffeurs, is wel duidelijk. Ook logistiek planner Danny is enthousiast. "De positieve verhalen zijn natuurlijk mooi, maar ook op het gebied van duurzaamheid zijn we er enorm trots op. Van december tot midden oktober hebben we al ruim 20.000 kilo CO2-uitstoot bespaard" vertelt hij trots. En dat klinkt niet alleen als heel veel, dat is het ook. Hiervan kan één persoon 133 keer een retourvlucht van Amsterdam naar Parijs nemen. Maar daar stopt het niet als het aan Danny ligt; "We hebben nog drie elektrische vrachtwagens besteld, die begin volgend jaar geleverd worden. Het zijn twee andere types elektrische vrachtwagens. Dit is niet omdat we niet tevreden zijn over de huidige, maar omdat we zodoende willen achterhalen welke het beste past bij Huuskes."

Paragraph image

 

Dat Huuskes nu al voorloopt door één van de eerste 600 elektrische vrachtwagens in Nederland te hebben, is met een reden. "Natuurlijk doen we dit vanuit onze eigen motivatie om als bedrijf steeds meer te verduurzamen", vertelt Danny. "Een andere belangrijke beweegreden is dat we, wanneer de wet voor emissievrije zones in de binnensteden in 2030 in gaat, niet afhankelijk willen zijn van derden als het gaat om onze leveringen. Bedrijven die niet investeren in elektrische voertuigen kunnen gebruikmaken van zogenaamde HUBS die bezorging in emissievrije zones gaan faciliteren. Dat willen we als Huuskes zijnde beslist niet. Alleen door onze bezorgingen zelf te blijven uitvoeren kunnen we de persoonlijke service en dienstverlening die wij belangrijk vinden blijven garanderen.

 

Als het aan Danny ligt vervangen we zo snel mogelijk al onze dieselvrachtwagens voor elektrische vrachtwagens. "Dat draagt niet alleen bij aan het werkplezier en comfort van onze chauffeurs, maar ook vooral aan een beter milieu."