NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Het nieuwe voedingsconcept van Huuskes en MST

25-4-2016
Samenwerking
Ziekenhuizen

De bouw van het nieuwe ziekenhuis was voor het Medisch Spectrum Twente dé gelegenheid om ook haar gastvrijheidsconcept onder de loep te nemen. Het voedingsconcept binnen het ziekenhuis is hier een belangrijk onderdeel van. Hiervoor ging MST in gesprek met Huuskes.

Paragraph image
Eigen regie en meer variatie

Een van de basisprincipes van het MST is dat de regie bij de patiënt moet liggen. Het voedingsconcept vult daar een belangrijke rol in. In het concept staat de wens van de patiënt centraal. De patiënt kiest zelf met behulp van een tablet wat hij die dag eet. Dit kan bijvoorbeeld één van de dagmenu’s zijn, maar het is ook mogelijk om zelf een maaltijd samen te stellen aan de hand van losse maaltijdcomponenten. Zodoende kan de patiënt elke dag zelf zijn menu samenstellen en eten waar hij op dat moment trek in heeft. Ook kan de patiënt bepalen waar hij eet en wanneer hij eet.

Esther Kool, projectleider bij MST vertelt: ‘De eerste reacties van patiënten op het nieuwe voedingsconcept zijn overweldigend. Patiënten zijn meer dan tevreden en verrast door de kwaliteit van de maaltijden en het niveau van dienstverlening. De feedback die we krijgen gaat echt over kleine details. Het is een concept waar we enorm trots op zijn.’

Paragraph image
Meer flexibiliteit en minder verspilling

Je verwacht bij een nieuw voedingsconcept met meer keuze en variatie in maaltijden ook meer verspilling. Echter is het tegendeel waar. Voedselverspilling is een probleem voor veel ziekenhuizen. Elke dag is het een komen en gaan van patiënten met afwijkende voedingsvoorkeuren en diëten. Afdelingen moeten veelal een dag van te voren hun maaltijdbestelling doorgeven, terwijl dan nog niet exact duidelijk is hoeveel en welke maaltijden zij de volgende dag nodig hebben. Er worden dus veel maaltijden extra besteld, die vervolgens weer in de prullenbak verdwijnen.

 

 

 

Met het nieuwe voedingsconcept kunnen patiënten tot een uur voor het uitserveren van de maaltijden hun bestelling doorgeven. Maaltijden worden vervolgens op bestelling geportioneerd en geregenereerd in de afdelingskeuken van het ziekenhuis en vervolgens met speciale transportkarren naar de afdeling gebracht. Huuskes levert een groot deel van de koelverse maaltijdcomponenten voor deze maaltijden. Het hanteren van een aantal vaste maaltijdcomponenten, die in een afdelingskeuken koud geportioneerd worden, zorgt voor flexibiliteit en voorkomt directe verspilling. Een bak gekookte aardappelen die vandaag niet op raakt, kan dus gerust morgen of overmorgen gebruikt worden. Er wordt dus veel minder voedsel weggegooid.

“Huuskes heeft veel ervaring in dergelijke trajecten en ondersteunt organisaties met de implementatie van nieuwe voedingsconcepten.”
Petra Kalsbeek, Projectmanager bij Huuskes
Paragraph image
CuliCart

Voor het nieuwe voedingsconcept bij MST wordt gebruik gemaakt van CuliCart, dat via Huuskes wordt afgenomen. Dit heeft als groot voordeel voor MST die direct met een ingevuld systeem kon starten. In het systeem staan ook alle diëten verwerkt. Voordeel hiervan is dat patiënten met een bepaald dieet ook alleen maaltijden en producten op zijn of haar tablet te zien krijgen die zij ook daadwerkelijk mogen nuttigen.

Paragraph image
Gedegen implementatietraject

"Het succes van een nieuw voedingsconcept staat of valt met een gedegen implementatie", aldus Petra Kalsbeek, projectmanager bij Huuskes. "Je kunt niet verwachten van medewerkers dat zij zomaar ineens enthousiast aan de slag gaan met een nieuwe werkwijze. Mensen hebben hun werk jarenlang op een bepaalde manier gedaan, dat verander je niet zomaar. Personeel moet overtuigd en in veel gevallen ook bijgeschoold worden. Huuskes heeft veel ervaring in dergelijke trajecten en ondersteunt organisaties met de implementatie van nieuwe voedingsconcepten. Van praktisch meedenken in het ontwerp van een afdelingskeuken, tot introductiepresentaties en gastvrijheidstrainingen voor personeel. We ondersteunen klanten daar waar nodig."