NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Huuskes Academy: een kijkje achter de schermen

22-8-2022
Nieuws
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants
Ziekenhuizen
Bedrijfsrestaurants
Zorg aan huis

De Huuskes Academy is het opleidingsprogramma van Huuskes waarin, in samenwerking met Threewise en de Zorgacademie, trainingen en e-learning modules, gericht op voeding en gastvrijheid in de zorg, worden aangeboden. Veel informatie hierover vind je terug in onze brochure, maar hoe gaat zo’n traject er in de praktijk aan toe? Bernadette Molier, directeur van Threewise, vertelt ons meer over het gastvrijheidstraject dat ze voor Livio samen heeft gesteld. Daarnaast vertelt Daniek Groothuis, teamcoördinator beleidsteam Services van Livio, over hun ervaring.

Paragraph image

Huuskes Academy

De Huuskes Academy is een uitbereiding van het dienstenpakket van Huuskes om door opleiding en scholing medewerkers nog beter in staat te stellen om als professional hun expertise uit te voeren. “Je ziet ook echt dat er een trend gaande is in de voedingsbeleving. Voeding wordt een steeds belangrijker onderdeel van herstel en wonen.” , vertelt Bernadette. “Het kan bijdragen aan leef-geluk en zelfs aan het herstel van een patiënt.” Bij de Huuskes Academy is eten en drinken daarom de rode draad, hierbij is zowel de maaltijd als de communicatie eromheen enorm belangrijk. De Huuskes Academy biedt verschillende trainingen aan om de kennis en kunde van zorgprofessionals op facilitair niveau te vergroten. Dit is geen verplicht onderdeel van zorgstudies en verdwijnt daarom soms naar de achtergrond.  Bernadette legt uit: “Soms wordt er vergeten hoe belangrijk het communicatieve onderdeel is van de maaltijdbeleving, het belang van juist koken of regenereren, leuk en lekker presenteren. Net dat stapje extra zetten voor de beleving van de cliënten, patiënten en gasten. Dat soort onderdelen zijn zo belangrijk voor de smaakbeleving. Het is mooi dat we met de Huuskes Academy erkenning geven aan de meerwaarde hiervan.”

Maatwerk

Geen enkel traject is hetzelfde, omdat elke organisatie een andere leerbehoefte kan hebben wordt het programma samengesteld aan de hand van de zorgvraag die een organisatie heeft. “Een groot voordeel van een maatwerktraject is dat er echt gekeken kan worden naar de visie van een organisatie. Op basis hiervan wordt het traject dan vorm gegeven”, vertelt Bernadette. “Momenteel zijn we bezig met een gastvrijheidstraject voor Livio. Zij willen een geborgen plan voor gastvrijheid dat aansluit bij hun visie. Huuskes en Threewise vullen elkaars expertise aan. Waar wij als Threewise specialist zijn in het opleiden, is Huuskes dat in voeding. Daardoor kunnen we komen met een goed voorstel komen voor de leervraag. Tevens is er direct contact, waardoor het korte lijntjes zijn. Dat is voor de organisaties die in een traject zitten ook erg fijn.”

 

Afhankelijk van de vraag is het ene traject langer dan het andere. Soms is er meer behoefte aan kennis, zoals bijvoorbeeld over het thema ‘diëtiek’. De andere keer is er juist behoefte aan een praktische training, zoals verandering in gedrag. Voor de kennisvragen zijn er e-learnings ontwikkeld, speciaal voor klanten van Huuskes. De professionals kunnen dan de opgedane kennis direct toepassen in de praktijk. Wanneer er vraag is naar verandering in gedrag, dan kost dat wat meer tijd. Bernadette legt uit: “Uit ervaring weten we dat wanneer er bij de start van een traject twee dagen extern plaatsvinden, er veel meer bereikt kan worden. Daarom hebben we het traject met Livio afgetrapt met twee dagen in Hoeve de Haar op het landgoed Het Twickel."

Paragraph image

Gastvrijheid bij Livio

 

“Wij hebben de Huuskes Academy ingeschakeld omdat we graag een concreet plan willen om onze visie op gastvrijheid verder te ontwikkelen en deze op alle locaties van Livio uit te gaan dragen” vertelt Daniek Groothuis. “Het doel van het traject was voor ons om samen tot een geborgen plan te komen dat iedere medewerker uiteindelijk kan doorvoeren in de praktijk. Om dat te bereiken zijn we als beleidsteam samen met de facilitair coördinatoren van elke locatie een jaartraject gestart. Wij hebben gekozen voor de Huuskes Academy omdat het contact eigenlijk vanaf moment één goed voelde. We voelden direct dat Bernadette het gastvrije dat wij zoeken in zich had. Ze maakt het verschil met hoe ze ons ontvangt en hoe ze iedereen een veilig gevoel geeft.”

De twee dagen bij Hoeve de Haar stonden in het teken van de huidige situatie; wat gaat er al goed en wat kan er nog beter? Daniek: “Tijdens deze dagen hadden we echt even tijd voor elkaar en is er uitgebreid gepraat over elkaars ideeën en ons gevoel bij gastvrijheid. Bernadette vroeg ons bijvoorbeeld om elkaar een complimentje te geven en daar werden we bewust van het feit dat soms kleine dingen een verschil kunnen maken, heel belangrijk bij gastvrijheid. Wat we ook fijn vonden is dat we aan het einde van de eerste dag samen de invulling voor de volgende dag konden bepalen. Zo werd er echt gekeken naar waar onze behoefte op dat moment lag. Na deze twee dagen zijn de facilitair coördinatoren aan de slag gegaan met een plan van hun eigen locatie en deze zijn besproken tijdens een volgende sessie . De punten die uit deze sessie zijn gekomen zijn de basis voor onze visie op gastvrijheid. In september komen we nog één keer samen met Bernadette om de rode draad van onze visie op gastvrijheid te borgen. Daarna gaan we als Livio zelf aan de slag met het implementeren van dit beleid." Of ze de Huuskes Academy zou aanraden? “Zeker wel! Gastvrijheid is een breed begrip en juist door gastvrijheid eigen te maken kan je een groter verschil maken voor het “leef-geluk” van jouw cliënten.”