“Als gevolg van de groeiende vraag naar uitbreiding, is het assortiment uitgebreid met typische Hollandse snacks en een aantal nieuw ontwikkelde authentieke wereldgerechten”, vertelt Reinout Bakker, accountmanager bij Huuskes.
Alle halalproducten van Huuskes komen van Anur Halal Food, leverancier van koelverse en diepvries halal-vleesproducten voor de Etnische (retail)markt. Het bedrijf verkoopt snacks en authentieke wereldmaaltijden- en componenten onder het merk Anur en vleeswaren onder het merk Wahid.
De groei van halal eten in de zorg
In Nederland zijn momenteel meer dan één miljoen moslims en de markt voor halalproducten groeit. Jan Willem van Niekerk, accountmanager bij Anur Halal Food vertelt: “We zien de vraag naar halalproducten in Nederland al jaren groeien en we verwachten dat de groei nog wel even doorzet. De reden hiervoor is dat de derde en vierde generatie moslims in Nederland over het algemeen hoger opgeleid en kapitaalkrachtiger is dan de generatie van hun ouders. Ze zijn opzoek naar meer gemak. Dit wordt in de westerse supermarkten aangeboden in de vorm van een one-stop-shop.”
Ook in de zorgmarkt zien we een enorme groeivraag van halal. “Met name in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en bij zorginstellingen voor ouderen in het westen van het Nederland zien we een groeiende behoefte van halalproducten”, vertelt Reinout Bakker, accountmanager bij Huuskes. “Moslim ouderen gaan tegenwoordig vaker naar een verpleeghuis in plaats van dat ze door familie thuis worden verzorgd. Dit komt omdat veel stellen tegenwoordig tweeverdieners zijn en er simpelweg minder tijd voor hebben. Daarbij komen er steeds meer etnische verpleeghuizen en wordt er in verpleeghuizen steeds meer rekening gehouden met cultuurspecifieke gewoontes. Tevens heeft men steeds vaker te kampen met allergieën en het niet willen of mogen eten van varkensvlees. Er wordt dus vaker gekozen voor halal.”