NL LOGIN Arrow right
U gebruikt een verouderde browser. Gebruik Google Chrome of Mozilla Firefox om uw ervaring te verbeteren.

Op bezoek bij Visio de Brink

2-7-2018
Samenwerking
Kleinschalige zorg
Grootkeukens en zorgrestaurants

Bij aankomst op het terrein van Visio De Brink, een van de woonlocaties van Koninklijke Visio, valt al snel het karakter van een gezellige woonwijk op. De straten hebben straatnamen, de aangepaste twee-onder-één kapwoningen zijn modern en hebben een eigen voordeur en op het terrein vind je voorzieningen als een zwembad, grote speeltuin, een supermarkt en het educatief agrarisch centrum De Kiep. Huuskes mag zich al jarenlang leverancier noemen van deze mooie locatie. De afgelopen jaren zijn er veel dingen veranderd bij Visio. Hoog tijd om eens in gesprek te gaan met Gerard Lutke, manager wonen en dagbesteding bij Visio, en Albert Heida, accountmanager bij Huuskes.

Paragraph image
Geurbeleving


Begin 2000 maakte Visio de Brink de omslag naar kleinschalig wonen. Dit betekende dat er veel veranderde. Paviljoens maakten plaats voor moderne woningen en ook de wijze van eten en drinken veranderde. Visio had altijd een centrale keuken, waar maaltijden werden gekookt door koks. Inmiddels is het klaarmaken van eten en drinken verplaatst naar de afdelingen. Dit betekent dat zorgmedewerkers nu zelf verantwoordelijk zijn voor het koken.

 

Gerard Lutke vertelt: “In het begin maakten alle afdelingen gebruik van convenience maaltijden, maar al snel stimuleerden we de woongroepen om zelf vers te koken. Zelf meebeslissen en samen de maaltijd verzorgen vergroot de beleving en het zelfvertrouwen van de bewoners. Tevens leren bewoners optimaal gebruik te maken van andere zintuigen als geur, smaak en gehoor. Voorheen associeerden de bewoners alleen het geluid van rammelende karren met eten, nu is de beleving veel groter omdat zij ook echt de geuren uit de keuken ruiken.”

Ruimte voor eigen regie


Zo’n vier jaar geleden introduceerde Visio landelijk het programma ‘Ruimte voor Eigen Regie’ dat zich richt op meer zeggenschap voor cliënten. Hier zitten ook belangrijke aspecten in voor eten en drinken. Bewoners mogen zelf kiezen wat ze eten. Medewerkers mogen zelf bepalen waar ze boodschappen doen en zijn zelf verantwoordelijk voor hun afdelingsbudget. Huuskes is voorkeursleverancier en woongroepen kunnen met de app Eten & Zo boodschappen en maaltijden bestellen bij Huuskes. Gerard Lutke vertelt: “Het mooie aan de app Eten & Zo is dat medewerkers er zowel boodschappen en convenience maaltijden mee kunnen bestellen. Daarnaast zitten er ook veel handige receptenfilmpjes in.” Albert Heida vult aan: “We hebben de app Eten & Zo speciaal voor kleinschalige woongroepen als die bij Visio de Brink ontwikkeld. Medewerkers krijgen er steeds meer taken bij, vanuit Huuskes proberen we hen zo veel mogelijk te ondersteunen.”

Paragraph image
De supermarkt van Visio De Brink


Op het terrein van Visio de Brink vind je ook een supermarkt, waar cliënten werken en boodschappen kunnen doen. Drie gangpaden met aan weerszijden schappen vol producten, groter is het niet. Maar het ziet er geordend uit en het is een gezellige ontmoetingsplek voor de cliënten. Gerard vertelt: “Deze supermarkt moest per se blijven, want het is een werkplek voor bewoners: ze prijzen de producten, leggen de boodschappen in de schappen en staan af en toe achter de kassa.” Ook hier levert Huuskes al enige tijd alle producten. Gerard Lutke vertelt: “Omdat Huuskes al voor de voeding van de afdelingen kwam, was het wel zo efficiënt om ook de droge kruidenierswaren voor de supermarkt mee te nemen. Eén leverancier is een groot voordeel voor ons, want zo zijn er minder stoormomenten en minder vervoersbewegingen op het terrein.”

Blijven vernieuwen


Visio De Brink zoekt continu naar mogelijkheden om het ‘thuis-gevoel’ te ondersteunen. Albert Heida vertelt: “Afgelopen jaren heeft Visio de Brink veel veranderingen meegemaakt, wij vinden het belangrijk Visio bij elke stap te ondersteunen en slimme en passende oplossingen te bieden voor elke nieuwe uitdaging. Gerard vertelt: “Het contact is gemoedelijk en de korte lijnen zijn een groot pluspunt. Wat mij betreft wordt de samenwerking met Huuskes voortgezet, maar het is wel belangrijk om ook in de toekomst te blijven vernieuwen. Samen moeten we gefocust blijven op: wat kan er beter? Wat kan er sneller en goedkoper? Wat wil de bewoner? Onze visie is: denken vanuit de cliënt.